Till umu.se

Designad vård

[2012-07-23] Varje år drabbas runt 30 000 svenskar av en stroke. På bara några minuter kan livet gå i spillror och helt ändra inriktning.

Den akuta vården tar hand om den primära be­ handlingen för strokepatienten, men vad händer sedan? Hur ska en rehabilitering se ut som sätter patienten i centrum och motiverar honom eller henne att gå vidare och finna livsglädjen igen?
– Rehabiliteringen tar några veckor men för patienten kan det handla om ett helt livs funktionsstörningar. Utmaningen för vården är att bygga en långsiktig och värdefull relation med patienten, säger Richard Levi, överläkare på Norrlands universitetssjukhus och professor i rehabiliteringsmedicin.

Nappade på idén

För att få in nya kreativa idéer kring rehabilitering av personer med neurologiska skador tog Richard Levi kontakt med Designhögskolan våren 2011 och föreslog ett samarbete.
– Jag har arbetat med design i samband med rehabiliteringskoncept för ryggmärgspatienter och vet att det kan ge väldigt intressanta resultat, säger han.
Designhögskolan nappade på idén och skapade ett tioveckorsprojekt för studenterna på masterprogrammet inom interaktionsdesign i samarbete med Neurorehab Sävar i Västerbottens läns landsting och Rehab Station Stockholm, som drivs av Praktikertjänst.

Intervjuade patienter, anhöriga och anställda

– Vi åkte ner till Stockholm och intervjuade patienter, anhöriga och anställda under ett par dagar. Vi fick också följa med en patient hem och dokumentera den personens liv, säger Ine Marie Vassøy, en av studenterna i projektet.
– Det var väldigt spännande att få inblick i andra människors liv på det sättet. Men också känsligt med tanke på de sjukdomar de råkat ut för.
Efter researchfasen fortsatte kartläggningsarbetet – att kategorisera och strukturera all information, bland annat i form av mappningssystem: postitlappar med citat och information där olika färger symboliserade kategorier, processer och känslor.

– Vi är specialister på att hitta problem 
och upptäckte snabbt att det finns mycket att förbättra. Patienten slussas runt mellan olika personer, ibland utan sammanhang. Vi ville skapa en helhetslösning.

Välkomstkit av läkaren

Ine Marie Vassøys grupp, där även Sharon Williams och Linus Persson ingick, utvecklade en tjänst som de kallar CoCharge. I CoCharge får patienten ett välkomstkit av läkaren i samband med diagnosen. I kittet finns information om sjuk­ domen, berättelser från andra som drabbats, inloggning till ett digitalt nätverk där de kan utbyta erfarenheter och ha kontakt med vårdpersonal.
– Det är viktigt att all inblandad vårdpersonal hela tiden är uppdaterad om patienten. Men
det gäller också att skapa nätverk med andra personer som kan ge tips och utbyta erfarenheter, säger Ine Marie Vassøy.

Richard Levi är imponerad av resultaten.
– Det är kreativa och kostnadseffektiva lösning­ ar. Studenterna tog verkligen fasta på problemen och pratade inte om färgen på väggarna.

Kommer ni att använda resultaten?

– Jag hoppas det. Det pågår diskussioner men det tar tid att ändra processer i landstinget. Vi tog med en av lärarna till Washington som presente­ rade resultaten på en internationell konferens, och det väckte intresse, säger Richard Levi som nu startat ett nytt samarbete med Designhög­ skolan kring hur personer som måste ha elrull­ stolar ska klara att betrakta stolen som en del av sin kropp.

CoCharge på Vimeo

Redaktör: Karin Wikman

Adress till nyheten:
http://www.umu.se/nyhet//.cid194645


  Utskriftsversion

Sidansvarig: Michael Nordvall
2012-07-29

Pressinformation

Pressansvarig

Karin Wikman
090-786 50 89
070-610 08 05
karin.wikman@umu.se

Humaniora

Per Melander
090-786 93 79
per.melander@umu.se

Samhällsvetenskap

Eva Stoianov
090-786 62 28
072-202 14 37
eva.stoianov@umu.se

Teknik-naturvetenskap

Ingrid Söderbergh
090-786 60 24
070-604 03 34
ingrid.soderbergh@umu.se

Medicin

Mattias Grundström Mitz
090-786 64 65
mattias.mitz@umu.se

Utbildningsvetenskap

Marie Oskarsson
090-786 69 47
marie.oskarsson@umu.se