Till umu.se

Pedagogiska magasinet: Kreativitet gynnar lärandet

[2018-02-08] Johan Lithner, professor i matematikdidaktik vid Umeå universitet har under många år forskat om effekterna av olika metoder för att lösa matematiska problem. En återkommande slutsats är att eleverna lär sig bättre genom kreativt resonerande än genom att imitera givna exempel, vilket ännu är den dominerande metoden i matematikundervisningen. - De som lär sig genom en kreativ metod har en lägre hjärnaktivitet än andra när de testas. Det var inte riktigt väntat, säger han.

Läs nyheten

Redaktör: Ingrid Söderbergh

Adress till nyheten:
http://www.umu.se/nyhet//.cid290025


Kommunikatörer

Presschef 

Mattias Mitz
Tel: 090-786 50 89
Mobil: 070-610 08 05
(vx 090-786 50 00)
press@umu.se
mattias.mitz@umu.se

Medicinsk fakultet

Ola Nilsson
Tel: 090-786 69 82

Teknisk-naturvetenskaplig fakultet

Ingrid Söderbergh
Tel: 090-786 60 24
Mobil: 070-604 03 34

Humanistisk fakultet

Per Melander
Tel: 090-786 93 79

Samhällsvetenskaplig fakultet

Eva Stoianov
Tel: 090-786 62 28

Lärarhögskolan

Vakant (presschef)
Tel: –