Till umu.se

Reportage om forskning

Förutom korta, snabba nyheter om avhandlingar, forskninganslag och publiceringar tar vi ibland oss samman och skriver mer ingående om aktuell eller spännande forskning. Här är några exempel.

I fokus

Livets minsta molekyler – metaboliterna

Ur livets minsta molekyler – metaboliterna – går det att få fram detaljerad information som är av stort intresse inom både medicinsk forskning och växtforskning. Kopplingar finns till exempel till bakterieresistens, cancer och neurologiska sjukdomar. Metaboliterna ger också ledtrådar om varför växter fäller sina blad och hur de påverkas av kyla. Läs artikeln

Umeåmetoden som revolutionerat behandlingen av smärtande senor

När världsstjärnor som Zlatan Ibrahimovic och Anja Pärson får problem med smärtande hälsenor, knän eller axlar vänder de sig till Umeå universitet. Här har forskare utvecklat en behandlingsmetod som kortat rehabiliteringstiderna från upp till ett år till några veckor.

Tusentals matematiklärare att räkna med

Elevers bristande matematikkunskaper debatteras flitigt i medier. Mer sällan finns det utrymme för matematiklärare att samlas och diskutera utbildning och undervisning. Den 26-27 januari är det dags – då arrangerar Umeå universitet Matematikbiennalen med 2 500 deltagare.

Humlab blandar lek med tung forskning

Glöm klassrum och stängda korridorer. Humlab är en öppen studio som mixar experiment och lek med tunga forskningsprojekt. De gemensamma nämnarna är humaniora, kultur och digital informationsteknik.

Digitala experiment på Konstnärligt campus

Till våren utökar Humlab sin verksamhet. Då slår den digitala experimentverkstaden Humlab-X upp dörrarna på Konstnärligt campus.

Icelab – ett kreativt laboratorium

På Icelab suddar unga forskare bort gränser mellan olika vetenskaper. Det är ett laboratorium för oväntade samarbeten och kreativ problemlösning. – Vi vill försöka förstå en komplex värld med hjälp av enkel matematik, säger Martin Rosvall.

Hon ger fästingvirus en hård match

Anna Överby säger att hon tillhör den nya generationen forskare. Utan vitt skägg men med skinn på näsan. Hon forskar om striden mellan vårt immunförsvar och det fästingburna TBE-viruset. Till sommaren går en helt annan kamp av stapeln – då tävlar hon om VM-guld i undervattensrugby.

Han söker svaren på svampinfektioner

Svampinfektioner blir allt vanligare. Desto ovanligare är de svenska forskarna i fältet. Constantin Urban från Tyskland är en av få. Han bor ”mitt i naturen” i byn Röbäck med barnens lekplats precis utanför dörren. Det ger en smak av frihet. Av samma anledning älskar han sitt jobb som forskare.

Interaktiva gardiner och smart teknik ska öka äldres sociala kontakter

Interaktiva gardiner som lyser upp och fladdrar till när någon vill ta kontakt över internet. Små smarta träaskar som skickar meddelanden när man klappar på dem. Nu vill forskare vid Umeå universitet bygga in teknik i vardagssaker för att hjälpa äldre hålla kontakt över internet.

I fokus