Till umu.se

Pedagogiska Magasinet: Kreativitet gynnar lärandet

[2018-02-05] Elever blir bättre på att lösa ekvationer om de tillåts vara kreativa och själva får komma på hur de ska göra. Hjärnforskning bidrar till att förklara varför. De som lär sig genom en kreativ metod har en lägre hjärnaktivitet än andra när de testas. Det var inte riktigt väntat, säger Johan Lithner, professor i matematikdidaktik vid Umeå universitet.

Läs nyheten

Redaktör: Magnus Österholm

Adress till nyheten:
http://www.umu.se/nyhet//.cid289952


Pressinformation

Presskontakt

Mattias Grundström Mitz
090-786 50 89
070-610 08 05
(vx 090-786 50 00)
press@umu.se

Humaniora

Per Melander
090-786 93 79
per.melander@umu.se

Medicin

Ola Nilsson
090-786 69 82
070-353 26 48
ola.nilsson@umu.se

Teknik-naturvetenskap

Ingrid Söderbergh
090-786 60 24
070-604 03 34
ingrid.soderbergh@umu.se