Till umu.se

Pedagogiska magasinet: Kreativitet gynnar lärandet

[2018-02-08] Johan Lithner, professor i matematikdidaktik vid Umeå universitet har under många år forskat om effekterna av olika metoder för att lösa matematiska problem. En återkommande slutsats är att eleverna lär sig bättre genom kreativt resonerande än genom att imitera givna exempel, vilket ännu är den dominerande metoden i matematikundervisningen. - De som lär sig genom en kreativ metod har en lägre hjärnaktivitet än andra när de testas. Det var inte riktigt väntat, säger han.

Läs nyheten

Redaktör: Ingrid Söderbergh

Adress till nyheten:
http://www.umu.se/nyhet//.cid290025


Pressinformation

Presskontakt

Mattias Grundström Mitz
090-786 50 89
070-610 08 05
(vx 090-786 50 00)
press@umu.se

Humaniora

Per Melander
090-786 93 79
per.melander@umu.se

Medicin

Ola Nilsson
090-786 69 82
070-353 26 48
ola.nilsson@umu.se

Teknik-naturvetenskap

Ingrid Söderbergh
090-786 60 24
070-604 03 34
ingrid.soderbergh@umu.se