Till umu.se

Våra utbildningar

Vi har både utbildning och forskning inom många områden:

  • Humaniora
  • Juridik
  • Samhällsvetenskap
  • Naturvetenskap
  • Teknik
  • Vård
  • Medicin
  • Undervisning
  • Idrott

Vi har många olika utbildningar att välja mellan.
Vi har

  • 1 697 kurser
  • 85 program på grundnivå
  • 71 program på avancerad nivå
  • 40 program på engelska

Titta gärna på filmer om våra utbildningar

För många av våra utbildningar finns korta presentations-filmer.
Filmerna hittar du på Umeå universitets kanaler på

Där finns filmer på både svenska och engelska.

Du kan studera vid universitetet hemifrån

Vi har också utbildningar som går att läsa på distans.
Du behöver då inte bo i Umeå för att kunna gå utbildningen,
utan kan studera på internet.

Förutbildningar

Om du inte har de kunskaper du behöver
för att kunna studera en viss utbildning
kan du läsa en förutbildning.
Det är en utbildning som ger dig de kunskaper du behöver.
Hos oss kan du till exempel studera
ett basår i naturvetenskapliga ämnen.

Du kan läsa på sommaren

Vissa kurser kan du läsa på sommaren.
En sommarkurs kan vara ett bra sätt att testa
hur det är att studera vid universitet.

Hur är det att studera på universitet?

Att studera vid universitet är lite annorlunda än att läsa på gymnasium.
Du kan läsa mer om hur det fungerar
under rubriken Att studera på universitet.