Till umu.se

Pressmeddelanden om avhandlingar

Hur kan växter producera byggstenarna de behöver för att växa och leva?

2017-07-26
Daniel Decker har undersökt en grupp enzym som behövs för att producera de byggstenar som växter behöver för att leva, så kallade aktiverade socker. Han försvarade framgångsrikt resultaten i sin avhandling den 22 maj vid Umeå universitet.

Väderförhållanden vid snösmältning har stor betydelse för nordliga sjöar

2017-06-14
Tajmingen av olika temperaturdrivna processer under vårvintern har en stor effekt på sjöekosystems funktioner, och därmed vad som avsätts år för år på sjöbottnarna. Vi har underskattat betydelsen av allt som händer i en sjö i samband med snösmältningen och islossningen, skriver Dominique Maier i sin...

Religiositet som hanteringsstrategi vid cancer

2017-06-12
I en ny avhandling av Mikael Lundmark vid Umeå universitet studeras det ömsesidiga förhållandet mellan religiositet och en livssituation som förändrats av att vara cancersjuk. Avhandlingen baseras på intervjuer av cancersjuka kristna som aktivt utövar sin tro.

Proteinkinaser reglerar våra kroppar genom dynamik och fosforylering

2017-06-08
Proteinkinaser, en klass av proteiner i människan, spelar en viktig roll i reglering av glukosupptag, celltillväxt och utveckling. Fosforylering är en primär drivkraft för att utlösa aktiviteten hos kinasproteinerna. Dysfunktion är kopplad till många sjukdomar, som diabetes, ledgångsreumatism och må...

Metod halverar behovet av blodförtunnande vid dialysbehandling

2017-06-07
Vid dialysbehandling får patienter blodförtunnande läkemedel för att blodet vid kontakten med materialet i slangar och dialysfilter inte ska koagulera, vilket annars kan leda till att systemet blir igentäppt och den renande effekten försämras. För patienter med en ökad blödningsrisk är blodförtunnan...

Formativ bedömning svårt för lärare, men positivt för elevernas inlärning

2017-06-07
Att använda formativ bedömning i matematikundervisningen är inte okomplicerat att genomföra för läraren. Ska eleverna också få möjligheter att själva reglera sitt lärande behöver undervisningen om hur man lär sig att lära bli tydligare för eleverna. Det visar Charlotta Vingsle i sin avhandling som h...

Shakespeares sonetter på ryska: en utmaning för översättarna

2017-06-05
I en ny avhandling vid Umeå universitet synliggör och diskuterar Elena Rassokhina de viktigaste problemen som ofrånkomligen uppstår mellan källtext – originalet – och måltext – översättning – när en översättning görs. Genom jämförande analys av flera ryska översättares versioner av några Shakespeare...

Forskning visar komplikationer efter vanliga ingrepp

2017-06-05
Komplikationer efter vanliga kirurgiska ingrepp som behandling för ljumsk- och vattenbråck samt prostatabiopsier drabbar många. En avhandling vid Umeå universitet visar att 15 procent av alla ljumskbråcksopererade drabbas av kronisk smärta och nästan var femte vattenbråcksopererad söker vård för en ...

Formativ bedömning: en enkel match eller en svår utmaning?

2017-06-02
Lärare använder i viss mån formativ bedömning i klassrummet, men det finns också en stor utvecklingspotential. Med omfattande kompetensutveckling kan lärare få stöd till att förbättra den formativa klassrumspraktiken och egenskaperna hos den utvecklade formativa praktiken är avgörande för om det led...

Valfrihetssystem i välfärd kan skapa
ofrihet och ge mardrömmar

2017-06-01
Oro över att den utförare man har valt kanske inte klarar sig i konkurrensen överskuggar glädjen att själv kunna välja. Oförutsägbarheten kan ge både ångest och mardrömmar. Det visar Maria Fjellfeldt i en ny avhandling vid Umeå universitet där hon har studerat valfrihetssystem inom socialpsykiatrin.

Kalavverkning ger inte mer utsläpp av växthusgaser från sjöar och vattendrag

2017-05-31
Skogar motverkar klimatförändring genom att ta upp kol. En del av detta kol transporteras med markvattnet och släpps ut till atmosfären från sjöar och vattendrag. En viktig fråga är hur skogsbruk påverkar kolbalansen och vilka effekter utsläpp av växthusgaser från vattendrag har på nettoupptaget av ...

Viktigt att barnens bidrag räknas i förskolans naturvetenskap

2017-05-31
För att naturvetenskapsundervisning ska passa i förskolan är det viktigt att barnen kan bidra med sina idéer och erfarenheter till den kunskap som skapas, visar Sofie Areljung i sin avhandling vid Umeå universitet. Det är också viktigt att undervisningen bygger på händelser i vardagen, snarare än at...

Sök fler avhandlingar


Sidansvarig: Presskontakt

Utskriftsversion

RSS-flöde för PM om avhandlingar

Prenumerera på RSS-flödet för pressmeddelanden om avhandlingar: Avhandlingar