Till umu.se

Pressmeddelanden från Umeå universitet

Här samlas alla officiella pressmeddelanden från Umeå universitet. Vill du hålla dig uppdaterad kan du prenumerera på pressmeddelanden eller andra nyhetstyper som RSS-flöden till din webbläsare eller RSS-läsare (länk till höger):

Pressmeddelanden

Ögonblicksbilder av hur syre bildas i fotosyntesen

2014-07-10
Forskare från Umeå universitet har med två olika tillvägagångssätt fått en unik experimentell inblick i reaktionsförloppet som leder till bildandet av syremolekyler i fotosyntesen. De båda studierna publiceras i den vetenskapliga tidskriften Nature Communications.

Allt vanligare med aktiv monitorering vid prostatacancer

2014-07-08
Aktiv monitorering vid prostatacancer av lågrisktyp blir allt vanligare. Det visar forskare från Umeå universitet i en studie som har publicerats i tidskriften European Urology.

Ny mekanism förklarar hur magsårsbakterien anpassar sig

2014-07-04
En infektion med magsårsbakterien Helicobacter pylori pågår hela livet för den som inte får behandling. För att förbli infekterad måste bakterien anpassa sig till de förändringar som ständigt sker i magen. En ny mekanism förklarar hur en enda byggsten i bakteriens DNA möjliggör detta. ...

Ny rektor för Arkitekthögskolan

2014-06-30
Ana Betancour blir ny rektor för Arkitekthögskolan vid Umeå universitet. I dag arbetar hon som konstnärlig professor i stadsbyggnad och är masterprogramansvarig vid Institutionen för arkitektur vid Chalmers tekniska högskola. Hon påbörjar sin nya tjänst den 1 november 2014.

Botanisera mera i fjällen!

2014-06-30
I början och mitten av juli slår den rika fjällfloran ut. Vänd gärna blicken nedåt under fjällvandringen – där finns många vackra och speciella växter att beskåda.

2,5 miljoner till utvärdering av nya reningstekniker för avloppsvatten

2014-06-30
Forskare från Umeå universitet, KTH, Uppsala universitet och Göteborgs Universitet får stöd av regeringens satsning på bättre och mer avancerad rening av avloppsvatten med avseende på läkemedelsrester. Havs- och vattenmyndigheten presenterade förra veckan de sex projekt som får stöd.

När vatten tillförs grafitoxid ändras avståndet mellan skikten gradvis

2014-06-27
Fysiker från Umeå universitet och Humboldt-Universität i Berlin har löst en gåta som förbryllat i ett halvt sekel. De visar med hjälp av kraftfulla mikroskop att avståndet mellan grafitoxidlager gradvis ökar när vattenmolekyler tillförs. Det beror på att grafitoxidens yta inte är helt plan utan vari...

Umeå universitet får ge lärarutbildning i samiska

2014-06-26
Universitetskanslersämbetet har beslutat att Umeå universitet – som enda lärosäte i Sverige – ska få utfärda ämneslärarexamen i samiska. Utbildningen planeras starta hösten 2015.

Vindelälvsdraget och Nya Vindelälvsloppet kan stärka regionens attraktionskraft

2014-06-25
Välutvecklade sportaktiviteter kan bidra till att stärka en regions identitet och attraktionskraft. Håkan Appelblad, Umeå universitet, undersöker i ett nordiskt samarbetsprojekt betydelsen av draghundstävlingen Vindelälvsdraget och löpar- och cykelstafetten Nya Vindelälvsloppet.

Hög kvalitet till Umeå universitets socionomexamen

2014-06-25
Umeå universitets socionomexamen har hög kvalitet, konstaterar Universitetskanslersämbetet. För universitetets examina inom socialt arbete väntar däremot en uppföljning om ett år.

Sök fler nyheter och pressmeddelanden