Nature och Nature Research journals

Du som är forskare vid Umeå universitet kan publicera med öppen tillgång utan kostnad i tidskrifter från Nature och Nature Research journals. Här kan du läsa mer om villkoren för bibliotekets avtal med förlaget för 2024 och se vad det innebär för dig.

Publiceringsavgiften är redan betald via ett avtal mellan biblioteket och Springer Nature. Detta gäller för publicering med öppen tillgång i tidskriften Nature och tidskrifter som ingår i Nature Research journals. Avtalet omfattar inte övriga Nature-tidskrifter, Nature Protocols eller Nature Reviews journals.

För Nature Academic journals, se avtalet för Springer Compact.

Villkor som gäller för avtalet

• Du ska vara korresponderande författare, det vill säga den person som sköter kontakten med förlaget.
  • Din affiliering till Umeå universitet måste framgå i den publicerade artikeln.
  • Använd din e-postadress som slutar på @umu.se. Den används ofta för att identifiera din tillhörighet till Umeå universitet.
  • Avtalet gäller för artikeltyper som kategoriseras som ”original paper” (analysis, article, letter, brief communication, registered report, resource och technical report).
  • Din artikel kommer att publiceras under en CC BY-licens.

Bra att veta om publiceringsprocessen

Läs mer om publiceringsprocessen på Springer Natures webbplats:

Open access agreements for Sweden - information for authors

Senast uppdaterad: 2024-01-04