PNAS (Proceedings of the National Academy of Sciences)

Du som är forskare vid Umeå universitet får rabatt på publiceringsavgiften vid publicering med öppen tillgång i tidskriften PNAS. Här kan du läsa mer om villkoren för bibliotekets avtal med förlaget för 2024 och se vad det innebär för dig.

Publiceringsavgiften är rabatterad via ett avtal mellan biblioteket och PNAS. Priset påverkas av när artikeln blir öppet tillgänglig:

• Om du väljer att publicera artikeln med omedelbar öppen tillgång får du rabatt på publiceringsavgiften och betalar 5300 US-dollar (ordinarie pris 5800 US-dollar). Du kan välja mellan en CC BY-licens och en CC BY-NC-ND-licens.
  • Om du väljer alternativet fördröjd öppen tillgång betalar du standardpriset 2750 US-dollar. Artikeln publiceras då under en CC BY-NC-ND-licens och blir öppet tillgänglig först sex månader efter publiceringsdatumet.

Villkor som gäller för avtalet

• Du ska vara korresponderande författare, det vill säga den person som sköter kontakten med förlaget.
  • Din affiliering till Umeå universitet måste framgå i den publicerade artikeln.
  • Använd din e-postadress som slutar på @umu.se. Den används ofta för att identifiera din tillhörighet till Umeå universitet.
  • Du kan välja mellan att publicera open access under en CC BY-licens eller en CC BY-NC-ND-licens.

Bra att veta om publiceringsprocessen

Läs mer om publiceringsprocessen på PNAS webbplats:

PNAS open access

Senast uppdaterad: 2024-01-04