Sveriges dödbok 8 (1830-2020)

Sveriges dödbok 8 innehåller namn, födelseort, dödsort, adress, civilstånd samt datum för födelse, död och civilståndsändring för 15,4 miljoner döda mellan 1830–2020.

Detta har tillkommit sedan Sveriges dödbok 7:

• sortering på tre olika sätt (namn, född, död) och tydligare visning av datum i listan
  • funktionen Kopiera till urklipp ger fler uppgifter, som enkelt kan klistras in i Excel
  • ordentlig standardisering av födelseuppgifter, som nu inkluderar kommun/stad med sökbarhet
  • boendeuppgift 2016–20 inkluderar distrikt.

Sedan version 7 har 2,2 miljoner poster lagts till, och tiotusentals rättats av frivilliga inom projektet Namn åt de döda (NÅDD).

Uppgifter om döda 2018–2020 har hämtats ur myndighetsdatabaser. I samverkan med arkiv och universitet inom det vetenskapliga projektet SwedPop har databasen bearbetats och standardiserats för att göra den användbar för akademisk forskning.

Åtkomst: Finns på avdelningen Arkiv och specialsamlingar på Universitetsbiblioteket.

Senast uppdaterad: 2023-05-12