"False"
Skip to content
printicon
Main menu hidden.
Syllabus:

Identification of Education and Learning with a Focus on Pupils in Need of Special Education, 12 Credits

Swedish name: Identifiering och kartläggning av undervisning och lärande med fokus på elever i behov av särskilda utbildningsinsatser

This syllabus is valid: 2020-09-28 and until further notice

Course code: 6PE199

Credit points: 12

Education level: Second cycle

Main Field of Study and progress level: No main field: Second cycle, has second-cycle course/s as entry requirements

Grading scale: Three-grade scale

Responsible department: Department of Science and Mathematics Education

Revised by: Faculty Board of Science and Technology, 2020-10-06

Literature

Valid from: 2020 week 52

Arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram
Stockholm : Skolverket : 2014 : 78 s. :
Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
ISBN: 9789175591162
Mandatory
Search the University Library catalogue

Betyg och betygssättning
Stockholm : Skolverket : 2018 : 49 sidor :
ISBN: 9789175593296
Mandatory
Search the University Library catalogue

Matematik med dynamiskt mindset : hur du frigör dina elevers potential
Boaler Jo, Sjöwall Trodden Katarina
Första utgåvan : [Stockholm] : Natur & kultur : [2017] : 334 sidor :
ISBN: 978-91-27-81790-6
Mandatory
Search the University Library catalogue

Dylan Wiliam
Keeping learning on track: classroom assessment and the regulation of learning
Information Age Publishing, Greenwich, Connecticut : 2007 :
Mandatory

Engström Arne
Specialpedagogiska frågeställningar i matematik
Ny, omarb. uppl. : Karlstad : Fakulteten för hälsa, natur- och teknikvetenskap, Specialpedagogik, Karlstads universitet : 2015 : 94 s. :
Fritt tillgänglig via Karlstads universitets webbplats
ISBN: 9789170636585
Mandatory
Search the University Library catalogue

Formativ bedömning och självreglerat lärande : vad behöver vi för att få det att hända?
Vingsle Charlotta, Palm Torulf, Tomas Bergqvist, Rønning Frode
Umeå : Umeå universitet : 2017 : 63 s. :
Fritt tillgänglig via Umeå universitet
Mandatory

Kunskapsbedömning i skolan : praxis, begrepp, problem och möjligheter
Stockholm : Skolverket : 2011 : 73 s. :
Fritt tillgängligt via Skolverkets webbplats
ISBN: 9789186529543
Mandatory
Search the University Library catalogue

Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011
Stockholm : Skolverket : 2011 : 279 s. :
Fritt tillgängligt via Skolverkets webbplats
ISBN: 978-91-38-32541-4
Mandatory
Search the University Library catalogue

Nilholm Claes
Barn och elever i svårigheter : en pedagogisk utmaning
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2012 : 152 s. :
ISBN: 9789144079448
Mandatory
Search the University Library catalogue

Persson Bengt
Elevers olikheter och specialpedagogisk kunskap
3., omarb. uppl. : Stockholm : Liber : 2013 : 180 s. :
ISBN: 9789147114139
Mandatory
Search the University Library catalogue

Roos Helena
Inkluderande matematikundervisning
Första utgåvan : Stockholm : Natur & Kultur : [2020] : 111 sidor :
ISBN: 9789127828001
Mandatory
Search the University Library catalogue

Runström Nilsson Petra
Pedagogisk kartläggning : att utreda och dokumentera elevers behov av särskilt stöd
3., [uppdaterade] uppl. : Malmö : Gleerup : 2015 : 134 s. :
ISBN: 9789140686022
Mandatory
Search the University Library catalogue

Skolkompassen : ett pedagogiskt kartläggningsmaterial för dig som möter elever som har svårt att navigera i skolan
Sjölund Anna, Henrikson Lena W.
1. uppl. : Stockholm : Gothia fortbildning : 2015 : 126 s. :
ISBN: 978-91-7205-978-8
Mandatory
Search the University Library catalogue

Motivation och lärande
Skaalvik Einar M., Skaalvik Sidsel
Andra, rev. utgåvan, första tryckningen : Stockholm : Natur & Kultur : [2016] : 116 sidor :
ISBN: 9789127817579
Mandatory
Search the University Library catalogue

Stödinsatser i utbildningen : om ledning och stimulans, extra anpassningar och särskilt stöd
Stockholm : Skolverket : 2014 : 61 s. :
Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
ISBN: 9789175591315
Mandatory
Search the University Library catalogue

Särskilt stöd i grundskolan : en sammanställning av senare års forskning och utvärdering
Stockholm : Skolverket :b Fritze [distributör] : 2008 : 90 s. :
http://www.skolverket.se/publikationer?id=1787
ISBN: 978-91-85545-37-7
Mandatory
Search the University Library catalogue

Vägledning för elevhälsan
2. [rev.] uppl. : Stockholm : Socialstyrelsen : 2014 : 242 s. :
Fritt tillgänglig via www.socialstyrelsen.se
ISBN: 9789175552088
Mandatory
Search the University Library catalogue

Handbok i formativ bedömning : strategier och praktiska tekniker
Wiliam Dylan, Leahy Siobhán
1. utg. : Stockholm : Natur & Kultur : 2015 : 280 s. :
ISBN: 9789127141957
Mandatory
Search the University Library catalogue

Zimmerman Barry J
Becoming a Self-Regulated Learner: An Overview. Theory into Practice
Theory into Practice, 41(2), 64-72 : 2003 :
Länk
Mandatory

Butterworth Brian
Den matematiska människan : om vår medfödda förmåga att räkna - och om siffrornas roll i vår kultur och historia
Stockholm : Wahlström & Widstrand : 2000 : 465 s. :
ISBN: 91-46-17406-0 (inb.) ;
Search the University Library catalogue

Matematik för lärare : My Elever med särskilda behov
Jess Kristine, Skott Jeppe, Hansen Hans Christian, Retzlaff Joachim
Malmö : Gleerups : 2011 : 68 s. :
ISBN: 9789140673985
Search the University Library catalogue

Kling Sackerud Lili-Ann
Elevers möjligheter att ta ansvar för sitt lärande i matematik : en skolstudie i postmodern tid
Umeå : Institutionen för matematik, teknik och naturvetenskap, Umeå universitet : 2009 : 174, [24] s. :
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:umu:diva-26608
ISBN: 978-91-7264-866-1
Search the University Library catalogue

Lunde Olav
När siffrorna skapar kaos : matematiksvårigheter ur ett specialpedagogiskt perspektiv
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2011 : 239 s. :
ISBN: 978-91-47-10002-6
Search the University Library catalogue

Löwing Madeleined 1946-
Grundläggande aritmetik : matematikdidaktik för lärare
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 308 s. :
http://www.studentlitteratur.se/aritmetik
ISBN: 978-91-44-00874-5
Search the University Library catalogue

Kulturmöten i matematikundervisningen : exempel från 41 olika språk
Löwing Madeleine, Kilborn Wiggo
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2010 : 287 s. :
Interaktivt webbmaterial
ISBN: 9789144054889
Search the University Library catalogue

McIntosh Alistair
Förstå och använda tal : en handbok
1. uppl. : Göteborg : Nationellt centrum för matematikundervisning (NMC) : 2008 : 244 s. +e 1 CD-ROM + 1 bilaga :
ISBN: 978-91-85143-13-9
Search the University Library catalogue

Montague Marjorie
Self-regulation strategies to improve mathematical problem solving for students with learning disabilities
Learning Disability Quarterly : 2008 :
Länk

Formative assessment and self‐regulated learning: A model and seven principles of good feedback practice
NICOL DAVID J., MACFARLANE-DICK DEBRA
Studies in higher education : 2006 :

Inkluderande undervisning : vad kan man lära av forskningen
Nilholm Claes, Göransson Kerstin
[Härnösand] : Specialpedagogiska skolmyndigheten : 2013 : 95 s. :
http://webb2.svedala.se/kvutis/wp-content/uploads/2014/05/00458_tillganglig.pdf
ISBN: 9789128004596
Search the University Library catalogue

Sjöberg Gunnar
Om det inte är dyskalkyli - vad är det då? : en multimetodstudie av eleven i matematikproblem ur ett longitudinellt perspektiv
Umeå : Umeå universitet : 2006 : [4], 273 s. :
urn:nbn:se:umu:diva-777
ISBN: 91-7264-047-2
Search the University Library catalogue

Wiliam Dylan
Att följa lärande : formativ bedömning i praktiken
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2013 : 200 s. :
ISBN: 9789144093338
Search the University Library catalogue