Forskarfredag

ForskarFredag är Sveriges mest spridda vetenskapsfestival med aktiviteter i hela Sverige, alltid den sista fredagen i september. Målgruppen är den breda allmänheten med en särskild inriktning mot barn och unga.

Film: Forskarfredag - vad är det?
Forskarfredag - vad är det?
Barn gör smaktest under Forskarfredag
fre
27
sep
Forskarfredag
16:00 - 20:00
KBC-huset

ForskarFredag Umeå bjuder på en mängd spännande aktiviteter och experiment. Just nu håller ForskarFredag 2019 på att ta form. I slutet av augusti publiceras hela programmet på denna sida.

Vad är det för skillnad på en frukt och en grönsak? Hur känns det att uppleva en orkan? Lär dig mer om DNA, origami och matematik.

Utmana ditt barn,din förälder eller din vän i spännande tävlingar och kom och utforska små djur, encelliga organismer och virus i Umeå universitets elektronmikroskop. Lyssna till vattendragens klimatpåverkan och få koll på vår stjärnhimmel.

Allt detta och lite till finns på årets upplaga av ForskarFredag.

Hitta till ForskarFredag!

KBC-huset, Linneaus väg 6
Buss nr 2, 5 och 8 stannar vid busshållplats Växthuset precis utanför KBC-huset.

Toppbild

Om ForskarFredag

ForskarFredag vill skapa mötesplatser mellan forskare och allmänhet, visa hur roligt, spännande och vardagsnära forskning kan vara och hur det egentligen är att jobba som forskare. ForskarFredag koordinerats av föreningen Vetenskap & Allmänhet och ingår i European Researchers’ Night. 27 städer i Sverige deltar och totalt ca 300 städer i hela Europa.

ForskarFredag Umeå arrangeras av Umeå universitet. Medverkar gör forskare från Umeå Core Facility for Electron Microscopy, Institutionen för molekylärbiologi, Institutionen för strålningsvetenskaper, Institutionen för fysik, Kemiska institutionen, Umeå Plant Science Center, Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik, Institutionen för folkhälsa och klinisk medicin, Institutionen för medicinsk kemi och biofysik, Institutionen för ekologi, miljö och geovetenskap och Umeås nya science center Curisoum. Medverkar gör också Umeå Lunar Venture och Europa Direkt Västerbotten.

ForskarFredag 2019 stöds nationellt av:

AFA Försäkring, Carl Tryggers Stiftelse för Vetenskaplig Forskning, EU-kommissionen, IKEM – Innovations- och kemiindustrierna i Sverige, Jernkontoret, Kungl. Vitterhetsakademien, LIF – de forskande läkemedelsföretagen, SULF – Sveriges universitetslärare och forskare, Vetenskapsrådet, Vinnova.

www.forskarfredag.se