Forskarfredag

ForskarFredag är Sveriges mest spridda vetenskapsfestival med aktiviteter i hela Sverige, alltid den sista fredagen i september. Målgruppen är den breda allmänheten med en särskild inriktning mot barn och unga.

Film: Forskarfredag - vad är det?
Forskarfredag - vad är det?
Barn gör smaktest under Forskarfredag
fre
28
sep
Forskarfredag
16:00 - 20:00
KBC-huset

ForskarFredag Umeå bjuder på en mängd spännande aktiviteter och experiment. Lär dig mer om växtforskning, få koll på vår stjärnhimmel, testa om något är giftigt med IR-teknik och upptäck vad man kan se med en magnetkamera.

Utmana ditt barn, din förälder eller din vän i spännande tävlingar och kom och utforska små djur, encelliga organismer och virus i Umeå universitets elektronmikroskop. Lär dig mer om turbulens och prova att prickskjuta med en AirZooka. Lyssna till vattendragens klimatpåverkan och få koll på hur universitetets biobank fungerar. Och missa inte vår fysik- och kemishow!

Hur funkar Augmented Reality-hjälmar? Hur mycket frukt och grönt bör man äta varje dag? Vad händer i kroppen när man dricker kaffe? Hur trodde man att en elefant såg ut på 1500-talet? Kan du se vad som står i världens minsta bok? Hur påverkas spindlar av förorenade vattendrag?

Allt detta och lite till finns på årets upplaga av ForskarFredag.

Biljetter till fysik- och kemishowen

Biljetter till fysik-och kemishowen släpps kl. 16.00 i KBC:s entré för shower kl. 17 och 19 fredagen den 28 september.
Fri entré. Vi ses!

Hitta till ForskarFredag!

KBC-huset, Linneaus väg 6
Buss nr 2, 5 och 8 stannar vid busshållplats Växthuset precis utanför KBC-huset.

Toppbild

Om ForskarFredag

ForskarFredag vill skapa mötesplatser mellan forskare och allmänhet, visa hur roligt, spännande och vardagsnära forskning kan vara och hur det egentligen är att jobba som forskare. ForskarFredag koordinerats av föreningen Vetenskap & Allmänhet och ingår i European Researcher's Night. 28 städer i Sverige deltar och totalt 300 städer i hela Europa.

ForskarFredag Umeå arrangeras av Umeå universitet och FOI, Totalförsvarets forskningsinstitut. Vid Umeå universitet medverkar forskare från Europeiska Sociala fonden, Institutionen för kostvetenskap, Umeå Core Facility for Electron Microscopy, Universitetsbiblioteket, Institutionen för strålningsvetenskaper, Institutionen för fysik, Kemiska institutionen, Institutionen för ekologi, miljö och geovetenskap, Umeå Plant Science Center, Umevatoriet, samt elever från Primaskolan i Umeå. Vid FOI medverkar forskare från enheterna Analytisk kemi och tekniskt CBR-skydd och Hot, spridning och radioaktiva ämnen.

ForskarFredag 2018 stöds nationellt av:

AFA Försäkring, IKEM – Innovations- och kemiindustrierna i Sverige, Jernkontoret, Kungl. Vitterhetsakademien, Naturvetarna, Oskar och Maria Ekmans Donationsfond, SULF – Sveriges universitetslärare och forskare, Sveriges Ingenjörer, Vinnova, Wenner-Gren Stiftelserna och ÅForsk. www.forskarfredag.se