Hoppa direkt till innehållet
umu.se
För studenter
Bibliotek
För medarbetare
Logga in
Student
Se ditt schema och dina kurser
Redigera
Redigera innehåll på umu.se
English site
Sök
Meny
X stäng menyn
Meny
Sök
Sök inom:
Sök inom:
Allt
Utbildning
Forskning
Personal
Studentwebb
Nyheter
Medarbetarwebb
Andra söktjänster
Hitta kurser och program
Sök kursplan
Sök välkomstbrev
Bibliotekets söktjänst
Huvudmenyn dold.
Logga in
Student
Se ditt schema och dina kurser
Redigera
Redigera innehåll på umu.se
English
Start
Forskning
Didaktik, utvärdering och bedömning
Du är här:
Publikationer
Publikationer
2022
“What does this have to do with everything else?”: An ecological reading of the impact of the 1918–19 influenza pandemic on education
Paedagogica historica
Van Gorp, Angelo; Collelldemont, Eulàlia; Félix, Inês; et al.
2021
Assessment and Summarised Grading in the Social Studies Subjects Based on Subject-integrated Teaching in Swedish Compulsory School: An Impossible Task with Subject-separated Assessment Criteria?
ECER Programme
Olovsson, Tord Göran
2021
Att medvetandegöra det omedvetna: lärdomar från fältet
Att förbättra skolor med stöd i forskning: exempel, analyser och utmaningar
, Natur och kultur 2021 : 451-477
Leffler, Eva; Näsström, Gunilla
2021
Being and becoming a female student and worker in gendered processes of vocational education and training
Gender and Education
, Routledge 2021, Vol. 33, (5) : 514-530
Ledman, Kristina; Nylund, Mattias; Rönnlund, Maria; et al.
2021
Changes in Student Motivation and Teacher Decision Making When Implementing a Formative Assessment Practice
Frontiers in Education
, Frontiers Media S.A. 2021, Vol. 6 : 1-17
Näsström, Gunilla; Andersson, Catarina; Granberg, Carina; et al.
2021
Den gemensamma historien i rikssvenska och finlandssvenska läroböcker 1866–2016
Skolhistoriskt Arkiv
, Skolhistoriska föreningen i Finland RF, Finland 2021, (38) : 38-53
Spjut, Lina
2021
En läroplansanalys om samstämmighet inom Lgr11: Direktiv rörande undervisning om nationella minoriteter
Educare - Vetenskapliga skrifter
, Malmö: Malmö University 2021, (3) : 102-129
Spjut, Lina
2021
Evidence-Based Governing?: Educational Research in the Service of the Swedish Schools Inspectorate
Scandinavian Journal of Educational Research
Segerholm, Christina; Lindgren, Joakim; Novak, Judit
2021
Exploring visual method in the field of educational leadership: Co-creating understandings of educational leadership and authority in school organisations
Educational Management Administration & Leadership
Grimm, Frida; Norqvist, Lars; Katarina, Roos
2021
From Temporary Migrants to National Inclusion?: The Journey from Finnish Labor Migrants to a National Minority, Visualized by Swedish Textbooks from 1954 to 2016
Journal of Educational Media, Memory and Society
, Berghahn Books 2021, Vol. 13, (2) : 1-31
Spjut, Lina
2021
Generating and Popularising Historical Knowledge in a Reconciliation Process: The Case of the Church of Sweden and the Sami
Historical Justice and History Education
, London: Palgrave Macmillan 2021 : 131-151
Norlin, Björn; Lindmark, Daniel
2021
Genus och den hårda jargonen i skolan: behövs #metoo eller har jämställdheten gått för långt?
Känsliga frågor, nödvändiga samtal: att lära om och av kontroverser
, Lund: Studentlitteratur AB 2021 : 213-230
Kärnebro, Katarina
2021
Historical Justice and History Education
Palgrave Macmillan 2021
2021
Introduction: Connecting Historical Justice and History Education
Historical Justice and History Education
, Palgrave Macmillan 2021 : 1-20
Keynes, Matilda; Åström Elmersjö, Henrik; Lindmark, Daniel; et al.
2021
Isak vid läroverket
En resa genom skolans historia
, Uppsala: Uppsala universitet 2021 : 65-70
Norlin, Björn
2021
Kritisk diskursanalys av läromedelsinnehåll
Diskursanalys med utbildningsvetenskapliga perspektiv
, Lund: Studentlitteratur AB 2021 : 105-121
Spjut, Lina
2021
Lärarens syn på examensarbete och praktiknära forskning
Examensarbete i samverkan mellan skola och lärarutbildning: erfarenheter, lärdomar och framtidsspaning
, Piteå kommun 2021 : 13-15
Diehl, Monika
2021
Om att stötta studenters skrivutveckling: polisutbildningen som exempel på ett tänkbart arbetssätt
Universitetspedagogiska konferensen 2021: den goda utbildningsmiljön 2.1
, Umeå: Universitetspedagogik och lärandestöd (UPL), Umeå universitet 2021 : 18-19
Bonnedal, Margareta; Diehl, Monika
2021
Skolagans historia och pedagogik: sedlighetsfostran, disciplinering och våldsbruk i den tidigmoderna skolan, 1560–1820
Lund: Nordic Academic Press 2021
Norlin, Björn
2021
Teaching and learning in integrated social studies: What knowledge is most important for students to acquire?
Journal of Social Science Education
, Bielefeld University 2021, Vol. 20, (4) : 121-146
Olovsson, Tord Göran
2021
To See or Not to See: Juridification and Challenges for Teachers in Enacting Policies on Degrading Treatment in Sweden
Scandinavian Journal of Educational Research
, Routledge 2021, Vol. 65, (6) : 1052-1064
Lindgren, Joakim; Hult, Agneta; Carlbaum, Sara; et al.
2021
What does subject-integrated teaching on key global issues in the social studies subjects in Swedish upper primary school look like, and what does it imply for teachers and students?
Education in the North
, University of Aberdeen: 2021, Vol. 28, (1) : 47-67
Olovsson, Tord Göran
2020
Arbetsplatsförlagt lärande och medborgarfostran
Yrkesämnena och skolans demokratiuppdrag
, Malmö: Gleerups Utbildning AB 2020 : 111-124
Rönnlund, Maria; Nylund, Mattias; Ledman, Kristina
2020
Barns existentiella frågor idag - och för 50 år sedan
Existentiella frågor i barns och ungas liv
, Malmö: Föreningen lärare i religionskunskap (FLR) 2020 : 29-39
Lilja, Annika; Buchardt, Mette; Kärnebro, Katarina; et al.
2020
Comenius, moral and pious education, and the why, when and how of school discipline
History of Education
, Routledge 2020, Vol. 49, (3) : 287-312
Norlin, Björn
2020
Educators' Digital Competence in Swedish Rural Schools
European Journal of Open and Distance Learning
, Sciendo 2020, Vol. 23, (2) : 65-82
Pettersson, Gerd; Näsström, Gunilla
2020
Evaluation systems and the pace of change: The example of Swedish higher education
Educational Philosophy and Theory
, Routledge 2020, Vol. 52, (6) : 613-624
Segerholm, Christina
2020
Examensarbetet i lärarutbildning - en möjlig arena för samverkan
Examensarbete i samverkan mellan skola och lärarutbildning: erfarenheter, lärdomar och framtidsspaning
, Piteå kommun 2020 : 10-12
Diehl, Monika
2020
Historiska perspektiv på yrkesutbildning och demokrati
Yrkesämnena och skolans demokratiuppdrag
, Malmö: Gleerups Utbildning AB 2020 : 21-34
Nylund, Mattias; Ledman, Kristina; Rosvall, Per-Åke
2020
Konsekvenser av prestationsbaserad ekonomistyrning i högre utbildning: Lärarhögskolan vid Umeå universitet som exempel
Pedagogiska rapporter från Pedagogiska institutionen
, 98
Segerholm, Christina; Hult, Agneta; Olovsson, Tord Göran; et al.
2020
Läroplanen i kritisk belysning: vilken kunskap för vilka elever?
Yrkesämnena och skolans demokratiuppdrag
, Malmö: Gleerups Utbildning AB 2020 : 35-51
Ledman, Kristina; Nylund, Mattias
2020
Nationella minoriteter i grundskolans läromedel 2011–2019
Nordidactica: Journal of Humanities and Social Science Education
, Karlstad: Karlstads universitet 2020, (4) : 60-87
Spjut, Lina
2020
"Om man inte står ut med att folk driver med en då passar man nog inte in": skämtsamma språkpraktiker och genusprocesser på fordons- och transportprogrammet.
Yrkesutbildning på undantag: att bryta den låga attraktionskraften
, Lund: Studentlitteratur AB 2020 : 383-412
Kärnebro, Katarina
2020
Pandemin och skolan: Spanska sjukan i lärarpress och skolors årsredogörelser
Vägval i skolans historia: Tidskrift från föreningen för svensk undervisningshistoria
, Uppsala: Föreningen för svensk undervisningshistoria 2020, (4)
Norlin, Björn
2020
Skolans arbete mot kränkningar: juridifieringens konsekvenser
Malmö: Gleerups Utbildning AB 2020
Lindgren, Joakim; Carlbaum, Sara; Hult, Agneta; et al.
2020
Skolpersonal och elever om arbetet mot kränkningar: två skolor som exempel
Skolans arbete mot kränkningar: juridifieringens konsekvenser
, Malmö: Gleerups Utbildning AB 2020 : 107-124
Segerholm, Christina; Hult, Agneta
2020
Socialisation and citizenship preparation in vocational education: Pedagogic codes and democratic rights in VET-subjects
British Journal of Sociology of Education
, Routledge 2020, Vol. 41, (1) : 1-17
Nylund, Mattias; Ledman, Kristina; Rosvall, Per-Åke; et al.
2020
Specialpedagogisk handledning via fjärrteknologi: En empirisk intervjustudie
Skog, Simon
2020
The First Teacher as the Elephant in the Room: Forgotten and Hidden Teacher Leadership Perspectives in Swedish Schools
Research in Educational Administration and Leadership (REAL)
, Dokuz Eylul University 2020, Vol. 5, (2) : 454-483
Grimm, Frida
2020
Upptäckarna och världen: ett ämnesintegrerat temaarbete
SO-didaktik
, Stockholm: Föreningen SO-didaktik 2020, (9) : 76-89
Hedlund, Anna; Olovsson, Tord Göran
2020
Utbildningen och framtiden
Yrkesämnena och skolans demokratiuppdrag
, Malmö: Gleerups Utbildning AB 2020 : 125-140
Rönnlund, Maria; Nylund, Mattias; Ledman, Kristina
2020
Yrkesutbildning och könsnormer
Yrkesämnena och skolans demokratiuppdrag
, Malmö: Gleerups Utbildning AB 2020 : 79-92
Ledman, Kristina
2020
Yrkesämnena och skolans demokratiuppdrag
Malmö: Gleerups Utbildning AB 2020
Rosvall, Per-Åke; Ledman, Kristina; Nylund, Mattias; et al.
2020
Ämnesövergripande undervisning i samhällsorienterande ämnen i svensk grundskola: vad säger lärarna?
Acta Didactica Norden
, Oslo: UiO University Library 2020, Vol. 14, (3)
Olovsson, Tord Göran
2019
Appendix
The Governing-Evaluation-Knowledge Nexus: Swedish Higher Education as a Case
, Dordrecht: Springer 2019 : 201-208
Segerholm, Christina
2019
Cultivating the juridified self?: Regulation, socialisation and new forms of work against degrading treatment in schools
NERA 2019 Abstract Book 2019-03-06
: 826-827
Lindgren, Joakim; Carlbaum, Sara; Hult, Agneta; et al.
2019
Democratic implications of school based activities before and after workplace learning
NERA 2019: The Nordic Educational Research Association, 6-8 March, Uppsala Sweden
Ledman, Kristina; Nylund, Mattias; Rönnlund, Maria; et al.
2019
Discourses of criticality in Nordic countries’ school subject Civics
Nordidactica: Journal of Humanities and Social Science Education
, Karlstad: CSD Karlstads universitet 2019, (3) : 149-167
Ledman, Kristina
2019
Educational history in the age of apology: The Church of Sweden's "White book" on historical relations to the Sami, the significance of education and scientific complexities in reconciling the past
Educare - Vetenskapliga skrifter
, Malmö: 2019, (1) : 69-95
Björn, Norlin; Sjögren, David
2019
Enacting a national reform interval in times of uncertainty: evaluation gluttony among the willing
The Governing-Evaluation-Knowledge Nexus: Swedish Higher Education as a Case
, Dortrecht: Springer 2019 : 119-138
Lindgren, Joakim; Rönnberg, Linda; Hult, Agneta; et al.
DiVA
Sök vidare i DiVA