Information till medarbetare med anledning av covid-19 (Uppdaterad: 20 oktober 2020)

Computational Life Science Cluster (CLiC)

Computational Life science Cluster (CLiC) syftar till att hjälpa forskare att förstå komplexa kemiska och biologiska system via tillämpning och utveckling av avancerade datadrivna och datorbaserade modelleringsverktyg och strategier. CLiC är en Umeå-nod och representant inom NBIS (National Bioinformatics Infrastructure Sweden) och Umeå universitets dataanalysplattform med fokus på forskning inom analysområdet av högnivåstrukturerade och ostrukturerade data.

Idag genereras enorma mängder data inte bara inom genomik-området utan också av andra moderna högeffektiva omics och sensorteknologier. Förmågan att analysera dessa komplexa data och dra giltiga slutsatser utifrån dem har blivit en flaskhals för forskare inom biovetenskap. CliCs mål är att ge forskare moderna dataanalysverktyg inom AI/djupinlärning, maskininlärning, multivariat analys, statistik, bioinformatik och försöksdesign för analys av både genomik (som en del av NBIS) samt icke-genrelaterade data såsom nedströms 'omics' (metabolomics), spektroskopi och bilddata.

Vårt uppdrag är att stödja forskare att leverera högkvalitativa resultat. Vår unikhet härrör från vår expertis - vi förstår inte bara matematik, statistik och modellering utan vi har även bred domänkunskap som härrör från aktivt engagemang i projekt inom biologiska och kemiska forskningsområden. Detta innebär att vi kan erbjuda våra kunder relevant service inom experimentell design, kvalitetskontroll av data, grundläggande och mer djupgående analys, tolkning av resultat, experimentell validering och publicering.

Vi erbjuder olika typer av stöd (exempelvis tjänster för förpackad dataanalys, utökat dataanalysstöd för experimentella plattformar med hög kapacitet och datavetenskapssupport för forskningsprojekt) för alla typer av data och forskningsfrågor.

Vänligen kontakta oss, vi ser fram emot att stödja dig i dina projekt!

Steering Comittee