Umeå Centre for Electron Microscopy (UCEM)

Forskningsinfrastruktur Umeå Centre for Electron Microscopy, UCEM, är en nationell resurs för forskning och högre utbildning inom elektronmikroskopiteknik, som är placerad vid Umeå universitet.

Faciliteten är en av de bästa i Sverige och ingår i den nationella infrastrukturen National Microscopy Infrastructure, NMI, som finansieras av Vetenskapsrådet.

Infrastrukturen är en så kallad USER-anläggning för strukturell och kemisk karakterisering av material vid mikro- och nanometerlängdskalor. Syftet med infrastrukturen är att

• Tillhandahålla högkvalitativ service och teknisk skanning och transmissionselektronmikroskopi
  • Genomföra grundläggande och praktiska kurser, workshops och utbildning på elektronmikroskopi
  • Assistera i tvärvetenskaplig forskning aktiviteter kring utveckling och tillämpning av avancerade metoder inom elektronmikroskopi och mikroanalys.

Läs mer på vår engelska webbplats

Umeå universitet blir nationell resurs för avancerad elektronmikroskopi

Umeå universitet blir en nationell resurs för avancerad elektronmikroskopi, får bidrag på 57 miljoner kronor.

Linda Sandblad utses till Gunnar Öquist Fellow

Molekylärbiologen Linda Sandblad, Umeå universitet, utses till Gunnar Öquist Fellow av Kempestiftelserna.

Senast uppdaterad: 2023-03-23