Forskarfredag

ForskarFredag är Sveriges mest spridda vetenskapsfestival med aktiviteter i hela Sverige, alltid den sista fredagen i september. Målgruppen är den breda allmänheten med en särskild inriktning mot barn och unga.

Film: Forskarfredag - vad är det?
Forskarfredag - vad är det?
Barn gör smaktest under Forskarfredag
fre
27
sep
Forskarfredag
Tid 16:00 - 20:00
Plats KBC-huset

ForskarFredag är en av Sveriges största vetenskapsfestivaler med inriktning mot barn och unga. Möt forskare från Umeå universitet och lär dig om vad vetenskap är, hur forskning går till och hur roligt, spännande och vardagsnära forskning kan vara.

Under årets ForskarFredag kommer du bland annat att ha möjlighet att träffa kemidraken Berta som älskar att experimentera, titta in i naturens nano-universum och skapa din egen stjärnkikare för att delta i ett massexperiment.

Biljetter till årets två shower, kemi- och fysikshowen kl. 17.00 och 19.00 samt Astronomins Dag och Natt kl. 18.00, finns att hämta i KBC-husets entré från kl. 16.00 27 september.

Ladda ner programmet

Hitta till ForskarFredag!

KBC-huset, Linnéaus väg 6
Buss nr 2, 5 och 8 stannar vid busshållplats Växthuset precis utanför KBC-huset.

Toppbild

Om ForskarFredag

ForskarFredag vill skapa mötesplatser mellan forskare och allmänhet, visa hur roligt, spännande och vardagsnära forskning kan vara och hur det egentligen är att jobba som forskare. ForskarFredag koordinerats av föreningen Vetenskap & Allmänhet och ingår i European Researchers’ Night. 27 städer i Sverige deltar och totalt ca 300 städer i hela Europa.

ForskarFredag Umeå arrangeras av Umeå universitet. Medverkar gör forskare från Umeå Core Facility for Electron Microscopy, Institutionen för molekylärbiologi, Institutionen för strålningsvetenskaper, Institutionen för fysik, Kemiska institutionen, Umeå Plant Science Center, Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik, Institutionen för folkhälsa och klinisk medicin, Institutionen för medicinsk kemi och biofysik, Institutionen för ekologi, miljö och geovetenskap och Umeås nya science center Curiosum. Medverkar gör också Umeå Lunar Venture och Europa Direkt Västerbotten.

ForskarFredag 2019 stöds nationellt av:

AFA Försäkring, Carl Tryggers Stiftelse för Vetenskaplig Forskning, EU-kommissionen, IKEM – Innovations- och kemiindustrierna i Sverige, Jernkontoret, Kungl. Vitterhetsakademien, LIF – de forskande läkemedelsföretagen, SULF – Sveriges universitetslärare och forskare, Vetenskapsrådet, Vinnova.

www.forskarfredag.se