Mindfulness i vetenskap och populärkultur

Forskningsprojekt Sedan slutet av 1990-talet har antalet vetenskapliga artiklar som handlat om att analysera och utvärdera mindfulness som terapeutisk behandling ökat markant.

Mindfulness (ofta översatt till ”medveten närvaro” på svenska), tros kunna råda bot eller lindra en räcka mentala och kroppsliga åkommor, framför allt depression och stress. Detta projekts syfte är att fånga upp det sätt på vilket begreppet mindfulness kommit att diskuteras och ges en vetenskaplig betydelse i vetenskapliga artiklar publicerade från 1999 till 2012. Det är också att placera denna utveckling i ett bredare kulturellt sammanhang som också belyser det sätt som mindfulness slagit igenom i populärkulturen – genom coaching, kurser, föredrag och självhjälpsböcker.

Projektansvarig

Jenny Eklöf

Projektöversikt

Projektperiod:

2012-09-01 2014-08-30

Medverkande institutioner och enheter vid Umeå universitet

Institutionen för idé- och samhällsstudier

Forskningsområde

Idéhistoria