Nationella forskarskolan med fokus på infektion och antibiotika (NDPIA)

Forskarskolan National Doctoral Programme in Infections and Antibiotics (NDPIA) för samman svenska forskningsmiljöer inom infektionsbiologi och infektionssjukdomar och täcker såväl grundläggande som klinisk forskning.

Målet är att stärka den nationella rekryteringsbasen av forskare inom området, samt öka nationell och internationell samverkan.

Den nationella forskarskolan med fokus på infektion och antibiotika drivs med medel från Vetenskapsrådet och koordineras av The Laboratory for Molecular Infection Medicine Sweden (MIMS) vid Umeå universitet, den svenska noden i "the Nordic EMBL partnership in Molecular Medicine".

Forskarskolan är öppen för doktorander och postdoktorer aktiva inom infektionsbiologi eller antibiotika. Deltagarna erbjuds tillgång till ett värdefullt nationellt nätverk samt ett smörgåsbord av kurser, aktiviteter och möten som tillhandahålls av ledande forskare både vid landets lärosäten och internationellt. Inga aktiviteter är obligatoriska men deltagarna kommer att uppmuntras att delta vid årliga nätverksmöten med syfte att etablera/förstärka kontakter och utvidga sina personliga nätverk. Deltagarna kan även söka samfinansiering för resa och uppehälle i de fall programmets aktiviteter inte ges vid hemuniversitetet.

Läs mer om forskarskolan och hur du blir medlem.

Senast uppdaterad: 2022-06-29