Vårt mål är att vara en ledande miljö inom tvärvetenskaplig forskning som studerar de kognitiva, kulturella och pedagogiska faktorer som har betydelse för lärande av, och undervisning i, språk och språkliga färdigheter.
En lärare hjälper två elever i mellanstadieåldern i skolmiljö.
Bildjohner.se/Cecilia Möller
Språkdidaktik i Umeå bygger på mer än 15 års forskning och erfarenhet inom språkdidaktik och samlar över 30 seniora forskare och doktorander. Vår forskning fokuserar på följande huvudteman:
barns språkutveckling
läs- och skrivutveckling på modersmålet och främmande språk
läs- och skrivsvårigheter
uttalsutveckling
skriftpraktiker
fritidens betydelse för språkutveckling
IKT-stödd språkundervisning
motivation
policy och språklärandets kulturella kontext
minoritetsspråkutbildning och språkrevitalisering
läroboksutveckling
Vi erbjuder en fyraårig forskarutbildning i Språkdidaktik som för närvarande kan inriktas mot (1) förstaspråksdidaktik eller (2) andra- och främmandespråksdidaktik. Vi har som mål att tillskapa en tredje inriktning mot minoritetsspråksdidaktik inom en snar framtid.
Forskningsområden i språkdidaktik och pedagogiskt arbete
Flerspråkighet i undervisning
Vid institutionen bedrivs forskning om flerspråkighet i olika utbildningskontexter (förskola, grundskola, gymnasium, svenska för invandrare, lärarutbildning) och i olika undervisningsämnen (t.ex. modersmålsundervisning). Flera av projekten utgår ifrån att såväl lärare som elever i olika utbildningskontexter har språkliga repertoarer där många olika språkliga resurser ingår.
Institutionens forskning inom fältet svenska som andraspråk är i stor utsträckning inriktad mot vuxnas andraspråksutveckling och belyser bland annat kopplingar mellan litteracitet i vardagsliv och utbildningskontexter.
Undervisning vid språk-, läs- och skrivsvårigheter
Vid Språkstudier pågår forskning om hur man kan utveckla undervisningspraktiken för elever med inlärningssvårigheter. I ett pågående projekt undersöks läsundervisningsmetoder för elever med avkodningssvårigheter i åk 2 och 4. I tidigare projekt har undervisningsmetoder i ordförståelse utvärderats för elever med språkstörning och undervisningsmetoder i skrivande för elever med intellektuell funktionsnedsättning. Vi ser gärna ansökningar med fokus på utvärdering av undervisning/interventioner för elever med språk-, läs- eller skrivsvårigheter.
Vid Språkstudier bedrivs deltagande skolforskning i samverkan med skolor och lärare. Ett avslutat projekt handlade om skrivundervisning: Skrivande som näring för demokratin. Två viktiga kännetecken för deltagande skolforskning är att den är dels praktiknära, dels deltagande. Det praktiknära handlar om att den forskning som görs i skolan ska vara relevant för skolan, den ska vara nära den praktik som forskningen handlar om. Den deltagande aspekten av forskningen tar fasta på att den forskning som görs i skolan också ska göras med skolan, inte bara i skolan och den kan därmed beskrivas som deltagande. Vi ser gärna ansökningar som går mot deltagande skolforskning.
Vid Språkstudier pågår skrivdidaktisk forskning med olika inriktningar, såväl mot grundutbildning som högre utbildning. I ett nytt projekt – Kommer skrivandet någonsin att bli detsamma? Om AI, skrivprocesser och skriftpraktiker i högstadiet – undersöks hur AI påverkar skrivprocesser och skriftpraktiker bland 13–15-åringar i grundskolan med fokus på vilka skriftpraktiker som utvecklas, hur undervisningen påverkas, relation mellan skribent och teknologi och påverkan på skrivprocessen. Tidigare projekt har haft såväl kognitivt perspektiv, med exempelvis key stroke logging, som sociokulturellt perspektiv på skrivande och skrivundervisning. Vi ser gärna ansökningar inom skrivdidaktik, gärna med fokus på AI och skrivande.
Vid Språkstudier har nyligen ett projekt inom skolforskning avslutats, projektet berörde spanska som språkval i svensk skola. Se pressmeddelande. I tidigare forskning inom området vid institutionen har muntlig språkfärdighet studerats, med fokus på pragmatiska aspekter på L2-prosodi. Inom området De främmande språkens didaktik finns möjlighet att få handledning inom närliggande områden, till exempel olika aspekter på tillägnandet av språkets muntliga form, TBLT (task-based language teaching) och dess implementering i såväl styrdokument som didaktisk praktik. Vi ser gärna ansökningar inom dessa områden.
Med inriktning mot tyska välkomnas projekt med fokus på undervisning och lärande gällande grammatik, skrivande och flerspråkighet. Detta är områden som också behandlas i befintlig forskning vid institutionen. Vi ser gärna projektbeskrivningar som fokuserar ungdomar och deras utveckling av kompetens i tyska.