Hoppa direkt till innehållet
printicon

HR-administratör, 75%

Institutionen för kultur- och medievetenskaper

Ansök

senast

2019-09-27

  • Typ av anställning Visstidsanställning längre än 6 månader
  • Omfattning 75%
  • Ort Umeå

Beskrivning
Institutionen för kultur- och medievetenskaper tillhör Umeå universitets humanistiska fakultet och bedriver en bred utbildnings- och forskningsverksamhet inom ämnesområden som etnologi, journalistik, konst- och bildvetenskap, kulturanalys, litteraturvetenskap, medie- och kommunikationsvetenskap samt museologi. Institutionen har omkring 60 anställda och kombinationen av ämnesområden gör den till en kreativ miljö för vetenskapliga möten och samverkan mellan kultur, konst, medier och litteratur. Se http://www.kultmed.umu.se
 

Institutionen för kultur- och medievetenskaper söker en HR-administratör med uppgift att stödja institutionsledning och medarbetare i olika slags personalfrågor. Anställningen är på 75% och tidsbegränsad på ett år med tillträde snarast eller enligt överenskommelse. Provanställning kan komma att tillämpas.

Huvudsakliga arbetsuppgifter
Som HR-administratör utgör du stöd till institutionsledning och medarbetare i diverse frågor inom personalområdet såsom rekrytering, arbetsmiljö, rehabilitering, arbetsrätt med mera. Du bistår med rådgivning inom personalfrågor utifrån gällande lagstiftning, avtal och policys/riktlinjer.

I arbetsuppgifterna ingår det att hantera rekryterings- och anställningsärenden, utforma annonser samt att administrera ärenden i e-rekryteringssystemet och andra personaladministrativa system vid universitetet. Arbetet innebär en nära dialog med prefekt och institutionens övriga administratörer.
 
Du medverkar till utvecklingen av personaladministrativa rutiner och arbetssätt vid institutionen samt är delaktig i framtagandet av underlag till institutionens årliga årsredovisning,  kompetensförsäljningsplan och bisysslor. Du ansvarar för utformning och genomförande av introduktion av nyanställda vid institutionen samt är sekreterare i institutionens lokala samverkansgrupp.
 
I arbetsuppgifterna ingår också kontakter med forskningshandledare och forskarstudenter. Det ingår även att bistå institutionen med kontakter och kommunikation med internationella medarbetare inför deras kommande anställning. Du informerar och är internationella medarbetare behjälplig i frågor kring bland annat uppehållstillstånd, folkbokföring och försäkringar.
 
Utöver detta tillkommer arbetsuppgifter som handläggning av semester, tjänstledigheter, mer- och övertid, uppsägningar och andra  personaladministrativa/administrativa arbetsuppgifter, vilka kan komma att förändras över tid beroende på verksamhetens behov.

Kompetenskrav
Vi söker dig som har högskoleexamen från personalvetarprogrammet eller motsvarande examen samt erfarenhet av självständigt personaladministrativt arbete.

Arbetet kräver god datorvana och kunskaper i Officepaketet och att du har lätt för att lära dig nya administrativa system.

Eftersom du kommer att utforma beslutsunderlag och andra formella dokument, lämna muntlig och skriftlig information så ska du ha lätt för att uttrycka dig i tal och skrift på både svenska och engelska.

För att trivas med anställningen bör du stimuleras av att ha flera kontaktytor, uppdrag och arbetsuppgifter pågående samtidigt.

Du ska ha lätt för att samarbeta, ha god planeringsförmåga, gott ordningssinne, kunna prioritera bland arbetsuppgifter samt förmåga att arbeta självständigt och ta eget ansvar för ditt arbete. Du är en person med integritet och god serviceförmåga.

Meriterande
Vi ser gärna att du har erfarenhet av arbete med rekrytering samt av personaladministrativt arbete vid högskola/universitet. 

Det är också meriterande om du har arbetat med datorbaserade personalsystem, till exempel Primula, Adato och Varbi.

Mycket stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.

Ansökan
Du ansöker via universitetets e-rekryteringssystem. Din ansökan ska vara inkommen senast 19-09-27, och ska innehålla:

  • personligt brev med motivering till varför du söker tjänsten
  • CV/meritförteckning
  • dokumentation av formella meriter (betyg, examensbevis, kursintyg etc)
  • övrig dokumentation (arbetsintyg, arbetsbetyg etc)
  • kontaktuppgifter till minst två referenser

Humanistiska fakulteten eftersträvar en jämn könsfördelning. Eftersom merparten anställda administratörer vid institutionen är kvinnor ser vi gärna manliga sökande.

Välkommen med din ansökan!

Tillträde

Snarast eller enligt överenskommelse

Kontaktperson

Karin Ljuslinder, prefekt

090-7867948

Lena Danielsson, administrativ samordnare

090-786 57 85

Diarienummer

AN 2.2.1-1292-19

Löneform

Månadslön

Fackliga kontakter

SACO

090-786 53 65

SEKO

090-786 52 96

ST

090-786 54 31

Ansök

senast

2019-09-27

Umeå universitet vill erbjuda en jämställd och jämlik miljö där öppna samtal mellan människor med olika bakgrund och perspektiv lägger grunden för lärande, skaparkraft och utveckling. Vi välkomnar därför personer med olika bakgrunder och erfarenheter att söka den aktuella anställningen. Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare: Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.