"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.

VFU-handbok för handledare inom yrkeslärarprogrammet

Aktuella VFU-kurser

Här hittar du kurser som har VFU den här terminen. Där finns också uppgifter om kursansvariga, dokument mm.

Inledande information

Om VFU och handledaruppdraget

Syftet med denna handbok är att handledare ska hitta information som stödjer arbetet med uppdraget. Mycket av informationen är densamma som i VFU-handböckerna för studenter och handledare, och ta gärna del av den information som de får:

VFU-handbok studenter

VFU-handbok samordnare

Utbildningen innehåller 30 hp VFU, vilket motsvarar ungefär 20 veckor. En student har VFU under två terminer i följd, undantaget där ett beviljat tillgodoräknande för modul 1 i praktikkursen en snabbare studiegång.

Att vara handledare är ett mycket viktigt uppdrag som bidrar till studentens utveckling till professionell yrkeslärare under dennes VFU – verksamhetsförlagda utbildning.

Handledaren har rollen som reflektionspartner och ansvarar för att handleda och stödja lärarstudenten för att denne ska kunna utveckla kunskaper och färdigheter kring alla förväntade studieresultat som kursplaner för de aktuella VFU-perioderna innehåller.

Som handledare ska denne, genom att ge studenten ett växande ansvar för de arbetsuppgifter som ingår i uppdraget, möjliggöra studentens professionsutveckling.

Handledaren ska också bidra till studentens kunskaper och förståelse för förskolans/skolans hela uppdrag och grundläggande värderingar.

Rektor ansvarar för att utse kompetenta och erfarna pedagoger som är aktuella som handledare och skapa goda förutsättningar för dem att utföra uppdraget.

Överenskommelse om VFU

För att reglera samverkan mellan Lärarhögskolan vid Umeå universitet och respektive skolhuvudman finns en överenskommelse som tydliggör vilka skyldigheter och rättigheter respektive part har samt vem som är handledare till studenten

Organisation för VFU-processen

Lärarhögskolans kansli har det övergripande ansvaret för utbildningens upplägg och organisation samt utgör en stödfunktion till institutionerna.

Lärarhögskolans kansli

På Lärarhögskolans kansli finns stödfunktioner till lärarutbildningen och som student kan du vid behov bland annat ta kontakt med studievägledare och VFU- handläggare.

Lärarhögskolans kansli

Handledarutbildning

Universitetet erbjuder två handledarutbildningar.

Läs mer om handledarutbildningarna.

Ersättning för medverkan vid VFU

För medverkan i VFU utgår ersättning med 178 kr per student och vecka. Beloppet ovan gäller för 2023 och justeras årsvis baserat på statens pris och löneomräkningsindex.

För students frånvaro som anmälts mindre än två veckor innan VFU-periodens början utgår ersättning till skolhuvudmannen för VFU-perioden med två arbetsveckor. För student som i förtid avbryter sin VFU utgår ersättning för de genomförda dagarna samt två arbetsveckor, dock ej fler dagar än VFU-periodens längd.

Inom varje kommun reglerar huvudmannen hur dessa pengar ska användas för att underlätta för VFU-handledare att fullfölja sitt uppdrag.
 

Inför VFU

Förbereda mottagande av student

Handledaren förbereder mottagande av studenten och ger en introduktion som skapar goda förutsättningar för att studenten att kunna genomföra sin VFU med god kvalitet.

Ta del av obligatoriska dokument

Handledaren förväntas ha kännedom om den kursplan som är aktuell för VFU-kursen. I den anges kursens förväntade studieresultat (FSR), det vill säga vad studenten ska kunna efter avslutad kurs och beskriver därigenom nivån för godkänd prestation.

Handledaren ska även ta del av det bedömningsunderlag som finns för kursen. I slutet av det dokumentet finns även information om trepartssamtal.

Det är studentens uppgift att delge handledaren obligatoriska dokument samt innehåll och uppgifter i kursen.

Dokument för aktuella VFU-kurser och kursplaner

 
Delta vid handledarkonferens

I förekommande fall bjuds pedagoger som ska ta emot student på VFU in till handledarkonferens eller motsvarande av ansvarig universitetslärare. Information kring detta får handledaren från VFU-samordnaren och den finns även utlagd på följande sida. 

Dokument för aktuella VFU-kurser och kursplaner

Informera om students VFU

Handledaren informerar elever och skolans personal om att student snart börjar sin VFU. I förekommande fall skickas information även till föräldrar om om att en ny vuxen kommer att finnas i elevgruppen under en tid.

Kontakta VFU-samordnare vid behov

Det ligger på studentens ansvar att ta kontakt med handledaren i god tid före VFU-periodens börjar. Om studenten inte hört av sig senast en vecka före VFU-periodens start tar handledaren kontakt med den VFU-samordnare som placerar studenter inom dennes område.

VFU-samordnare
 

Under VFU

Mottagande med introduktionssamtal

När handledaren tar emot studenten håller denne ett introduktionssamtal med studenten. Om det finns möjlighet att träffa studenten före VFU-perioden startar är det naturligtvis bra. Vid denna introduktion är det bland annat viktigt att prata om ramverket för VFU i form av följande punkter: registeruttag ur belastningsregistret, heltidsstudier under VFU, närvaro och frånvaro vid VFU, vikariat, sekretess och tystnadsplikt, rutiner vid problem, hantering av avbruten VFU, kontakt med besökande universitetslärare och VFU-besök med trepartssamtal. Dessa beskrivs under nästkommande flikar.

Registerutdrag ur belastningsregistret

Lärarstudenten ansvarar för att ansöka om ett utdrag ur polisens belastningsregister. Utdraget ska studenten visa första dagen på den skola eller förskola där denne ska genomföra VFU. Det är rektor som är skyldig att se till att detta sker. Utan registerutdrag kan VFU inte påbörjas. Utdraget är giltigt i ett år och det tar ca 2-3 veckor att få det efter ansökan. Vi rekommenderar att beställa det i god tid, kanske till och med terminen innan VFU.

Det finns inga krav på att den som ska visa registerutdrag ska lämna det i ett oöppnat kuvert. Den person som registerutdraget gäller öppnar kuvertet och kontrollerar att utdraget innehåller rätt uppgifter innan det lämnas till rektor.

Rektor kan spara en kopia och studenten tar hand om originalet eftersom det kan komma att behövas för uppvisande vid eventuella fältstudier eller senare VFU.

Regelverk

Kontroll av registerutdrag från belastningsregistret regleras i Skollagen och i Lag om registerkontroll och avser personal inom förskoleverksamhet, skola och skolbarnomsorg. Kontrollen omfattar även lärarstuderande inom förskoleverksamhet, skola eller fritidshem, både under VFU men även när de anlitas eller tas emot i verksamheten t.ex. vid fältstudier. Den görs för att öka barns och ungdomars skydd och minimera riskerna för att de utsätts för kränkningar av personer som finns inom förskoleverksamhet, skola och skolbarnomsorg.

Ansökningsblankett på Polisens webbplats

Heltidsstudier under VFU

Studenten har VFU motsvarande deltid 50% vilket motsvarar ca 2,5 dag/vecka och där ingår även tid för de uppgifter som är kopplade till VFU- kursen.

Studenten följer handledaren och medverkar vid dennes samtliga arbetsuppgifter med ökat krav på självständighet. Detta innebär deltagande vid undervisning och planering samt även vid exempelvis arbetslagsträffar, konferenser, planeringsmöten och utvecklingssamtal.

Närvaro och frånvaro vid VFU

Om studenten blir sjuk eller av andra skäl är frånvarande under sin VFU ska tiden denne varit borta tas igen. VFU-handledaren gör en individuell bedömning av hur 1-2 dagars sjukfrånvaro ska tas igen. Vid tre eller fler dagars frånvaro ska kursansvarig eller besökande lärare kontaktas för samråd.

Om VFU-handledaren blir sjuk eller av annan anledning är frånvarande ska ersättare finnas på förskolan/skolan. För denna eventuella händelse ska beredskap finnas.

Sekretess och tystnadsplikt

Under VFU- perioden kommer studenten i nära kontakt med barn och vuxna som har rätt till skydd av sin personliga integritet. Offentlighets- och sekretesslagens (SFS 2009:400) uppgift är att tillgodose detta skydd.

Det åligger studenten att upprätthålla sekretessen och tystnadsplikten vilket innebär ett förbud att röja uppgifter och är en inskränkning i den svenska offentlighetsprincipen.

På vissa enheter kan studenten få underteckna en blankett, där denne försäkrar att följa sekretessen och tystnadsplikten. Det är studentens ansvar att ta reda på vilka rutiner som finns rörande sekretess och tystnadsplikt vid den enhet där VFU genomförs.

Rutiner vid problem

Om studenten får problem under sin VFU ska denne, om möjligt, i första hand ta upp frågan med sin Lärarhögskolans kansli och ansvarig VFU-samordnare. Om detta inte är möjligt kontaktar studenten kursansvarig universitetslärare.

Om VFU-handledaren är tveksam till studentens prestation under VFU-kursen ska VFU-samordnare och ansvarig universitetslärare kontaktas så snart som möjligt.

Kontaktuppgifter till kursansvariga

Hantering av avbruten VFU (där student ej gör VFU i tjänsten)

En VFU-kurs kan behöva avbrytas av flera skäl. Det kan gälla exempelvis sjukdom, studieavbrott, studieuppehåll eller allvarliga brister i studentens kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt som gör att barns/elevers säkerhet, integritet eller föräldrars förtroende för verksamheten riskeras. Ibland kan en VFU-placering också behöva avslutas på grund av olika omständigheter på VFU-platsen.

Om studenten placerats men av någon anledning inte påbörjar VFU:n, informerar ansvarig VFU-samordnare berörd handledare.

Om studenten inte slutför en påbörjad VFU-kurs, måste denne meddela handledaren, kursansvarig lärare och VFU-samordnare på Lärarhögskolans kansli snarast möjligt.

Behöver studenten stöd i att lägga upp sina fortsatta studier ska studievägledare kontaktas.

Studieuppehåll och studieavbrott ska du anmäla med en blankett. Läs mer och hämta blankett.

Kontaktuppgifter till studievägledare och VFU-handläggare hittar du på ditt programs hemsida

Kursansvariga lärare

Frågor kring kursinnehåll

Vid frågor angående kursens innehåll och genomförande tar handledaren kontakt med kursansvarig lärare.

Kontaktuppgifter till kursansvariga

Kontakt med besökande universitetslärare

Studenten ansvarar för att i samverkan med universitetslärare och VFU-handledare komma överens om lämplig tid för besök och trepartssamtal.

Detta sker så snart det är klart vilka undervisningstillfällen studenten ska ansvara för.

VFU-besök med trepartssamtal

I de flesta VFU-kurser får studenten besök av universitetslärare som närvarar när denne genomför ett eller flera undervisningstillfällen. I anslutning till besöket genomförs ett trepartssamtal. Vid detta samtal medverkar student, VFU-handledare och universitetslärare. Det övergripande syftet med samtalen är att studenten själv ska värdera sin VFU och professionsutveckling.

Som förberedelse inför trepartssamtalet ska VFU-handledaren och studenten tillsammans reflektera över dennes utveckling, med fokus på områden i bedömningsunderlaget och genomförd VFU under aktuell period. Reflektionerna skrivs in i bedömningsunderlaget av VFU-handledare och belyses vid trepartssamtalet. Studenten ska här också relatera till tidigare studier i utbildningen. Även planering och genomförande av undervisning utgör underlag för diskussioner vid trepartssamtal.

De återkommande trepartssamtalen ska medverka till att skapa kontinuitet och progression i studentens professionsutveckling, men det är inte säkert att det alltid är samma besökande lärare som deltar och även handledaren kan vara en annan person. Målsättningen är dock att skapa förutsättningar som säkerställer progression i studentens utveckling.

Innehåll och struktur för trepartssamtal hittar du i det bedömningsunderlag som är aktuellt för din kurs, längst bak i dokumentet.  Du hittar underlagen här.

Planering, handledning och bedömning

I början av VFU:n gör handledaren tillsammans med studenten upp en plan för periodens innehåll. Det är studenten som har huvudansvar för sin egen utbildning och därför är det viktigt att den präglas av progression där studenten tar ett växande ansvar utifrån sina förutsättningar. Det förutsätter kontinuerligt inplanerad tid för handledning av studenten där ett avslutande utvärderingssamtal vid VFU-kursens slut ingår för att säkerställa detta.

Handledaren ska fungera som studentens stöd och reflektionspartner kontinuerligt. Handledaren bidrar med ett ifyllt bedömningsunderlag som snarast efter avslutad VFU skickas till hänvisad person, oftast kursansvarig eller besökande lärare. Denna bedömning är en av de delar som ligger till grund för universitetslärarens examination. Där ska studentens självvärdering synas och ska således ha fått tillfälle att träna på det genomgående under sin VFU- tid. Allt detta beskrivs under nästkommande flikar.

Plan för VFU-perioden

VFU-handledaren och studenten gör tillsammans upp en plan för VFU- perioden. Här ingår tider för deltagande i elevgrupp samt ansvar för genomförande av undervisning och tid för förberedelser, utvärdering och uppföljning. Den ska också ge utrymme för auskultation i verksamheten.  

Planen ska även ange tid för studenten att genomföra sina VFU-uppgifter samt tillfällen för handledare och student att träffas för handledningssamtal. Det gäller även åtaganden som handledaren har och som studenten ska följa. Det innefattar olika träffar med hela personalgruppen eller arbetslaget och i förkommande fall utvecklingssamtal, föräldramöte, elevvårdskonferens, kompetensutveckling, seminarier mm.

Lämpligt är att göra en långsiktig övergripande VFU- plan för periodens alla veckor och sedan kontinuerligt planera veckovis.

VFU med progression

Allt eftersom utbildningen fortlöper får studenten i större utsträckning under handledning planera, genomföra och utvärdera undervisningstillfällen.

Handledning av student

Studenten kommer under VFU- perioden att kontinuerligt samtala med sin handledare kring sitt tillämpande av sina teoretiska kunskaper och ledarskap i en praktisk verksamhet. Dessa tillfällen kan vara kortare samtal men ska även vara längre inplanerade och väl förberedda träffar för att ge möjlighet till fördjupad handledning.

Under handledningssamtalen mellan VFU-handledare och student ska de använda sig av Bedömningsunderlaget som utgångspunkt. Det är viktigt att fokusera på studentens styrkor men också på vad denne behöver vidareutveckla. Samtalen bör formas utifrån ett formativt och stödjande syfte.

Studenten och handledaren kommer överens om hur det som samtalas kring ska dokumenteras.

VFU-handledaren dokumenterar antalet undervisningstillfällen och skriver in detta i Bedömningsunderlaget.

Bedömningsunderlag för kurser som har VFU 

Bedömningsunderlaget

VFU-handledare ansvarar för att bidra med ett ifyllt Bedömningsunderlag som utgår från kursens förväntade studieresultat - FSR, vilket utgör ett stöd för universitetslärarens examination. I detta dokumenterar VFU-handledaren även antalet undervisningstillfällen som studenten planerat och genomfört, samt frånvaro.

Bedömningsunderlaget bör användas:     

  • inför mottagande av lärarstudent,   
  • för samtal mellan VFU-handledare och lärarstudent (formativ bedömning),
  • inför och under trepartssamtal (formativ bedömning) och
  • som underlag för bedömning efter avslutad VFU (summativ bedömning). 

Bedömning och examination

Bedömning av VFU sker mot de förväntade studieresultaten och utifrån det underlag som anges i kursplanen. Betyg sätts enligt den skala som är angiven i kursplanen.

Handledarens uppgift är inte att sätta betyg, men denne lämnar ett omdöme i form av Bedömningsunderlaget. Detta är en av de delar som ligger till grund för kursbetyget.

Det är universitetslärare som beslutar om studentens betyg på VFU-kursen då samtliga teoretiska och praktiska moment/delar är avslutade. Det är också universitetslärare som beslutar om VFU-perioden ska göras om helt eller delvis.

Rektor vid Umeå universitet har fastställt regler och riktlinjer för betyg och examination:

Regler och riktlinjer för betyg och examination på grund och avancerad nivå

Underkännande av VFU

Antalet examinationstillfällen för den verksamhetsförlagda delen av lärarutbildningen är begränsat till två. I de fall där studenten underkänns vid sin ordinarie VFU får hen göra om perioden och därmed beställs en ny VFU-plats hos samma eller annan handledare. Ett tredje tillfälle kan beviljas av Lärarhögskolans föreståndare om det finns särskilda skäl men då måste studenten själv ansöka om det.
 

Senast uppdaterad: 2023-12-04