Information till medarbetare med anledning av covid-19 (Uppdaterad: 21 oktober 2020)

Hoppa direkt till innehållet
printicon

Kunskapsveckans program 2020

Målgrupp: Personal och ledare inom grundskola och gymnasieskola.

Hela programmet är online. Tillbaka till startsida för anmälan

Tisdag 27 oktober

09.30 Inledning

"Att flytta undervisning online – Effekter och möjligheter"
Mikael Wiberg, Informatik 

Essäfrågor – När ska de användas och hur ska de utformas?
Jonathan Wedman, TUV

Moderator: Ann-Louise Silfver är universitetslektor i pedagogik och vicedekan vid den Samhällsvetenskapliga fakulteten med särskilt ansvar för utbildningsfrågor. I sin undervisning och forskning intresserar sig Ann-Louise för genus och intersektionalitetsfrågor i relation till både högre utbildning och arbets- och familjeliv.

Läs mer

11.00 Lunch

Tid för att äta lunch

12.30

Pass 1: Biologi/hållbarhet
12.30 Den globala utmaningen- hinner vi anpassa konsumtionen till de planetära gränserna i tid?
13.15 Arktis, klimatförändring och fosfor som livsviktig global resurs
Läs mer om pass 1

Pass 2: Fysik
12.30 O Romeo, Romeo, wherefore art thou quantum?
13.15 Norrsken, en koppling mellan jorden och rymden
Läs mer om pass 2

Pass 3: Curiosum – workshop
12.30 Astronomi och livesändning från planetariet
Läs mer om pass 3

Pass 4: Hållbarhet, bin, insekter och pollinering – workshop
Läs mer om pass 4

Pass 5: Skolutveckling och forskning i samverkan - hur gör man?
Tre föreläsningar (fortsättning efter paus)
Läs mer om pass 5

Pass 6: The Active Learning Classroom 
Läs mer om pass 6

Pass 7: Geografi
12.30 Att tillgängliggöra GIS i undervisning
13.15 Fältstudier och exkursioner inom geografiundervisningen  
Läs mer om pass 7

Pass 8: Medicin
12.30 Gener, ärftlighet och sjukdom 
13.15 Att förebygga cancer med riskinformation
Läs mer om pass 8

Pass 9: The battle between the microbes and us
12.30-16.00
Läs mer om pass 9

Pass 10: Psykologi
12.30 ”Om klassmentorerna inte får vara kvar slutar jag” – Slutrapport om lärarnas arbetsmiljö efter införande av klassmentorer
Läs mer om pass 10

Pass 11: Bild
12.30-14.00 Workshop med Sofie Weibull:
Ljuskomposition av 3 dimensionell bild i papper eller kartong
Läs mer om pass 11

14.00 Paus

En halvtimmes paus

14.30-16.00

Pass 12: Biologi/hållbarhet
14.30 Hur kan vi försörja världens befolkning med mat på ett hållbart sätt?
15.15 Vårt kärnavfall – vad är planen?
Läs mer om pass 12

Pass 13: Fysik
14.30 Nano manipulation (Experiments in Nanoscale) 
15.15 Nanomaterials design: A tale of control and manipulation
Läs mer om pass 13

Pass 14: Fake news
14.30 Fake news och andra former av desinformation 
Läs mer om pass 14

Pass 15: Skolutveckling och forskning i samverkan - hur gör man?
14.30 Två föreläsningar och avslutande diskussion
Läs mer om pass 15

Pass 16: Digital lek i skola och förskola
14.30 Digital lek i skola och förskola
Läs mer om pass 16

Pass 17: Ekonomisk historia
INSTÄLLT

Pass 18: Spanska
14.30 Muntlig och skriftlig språkfärdighet i spanska som språkval efter åk 9
Läs mer om pass 18

Pass 19: Musik – inställt!

Pass 20: Psykologi
14.30 Nyfikenhet och inlärningens egenvärde
Läs mer om pass 20

8.30-16.00 Idrott och hälsa

Pass 39, Idrott och hälsa

Endast för lärare i Västerbotten och Örnsköldsvik!

IL-Västerbotten i samarbete med Umeå universitet, pedagogiska institutionen hälsar lärare i idrott och hälsa välkomna till fortbildning vecka 44.

8.30-8.45 Inledning, IL/Pedagogiska inst.

8.45-10.45 inkl. paus. Könsnormer inom idrotten. Make equal

11.00-12.00 Inner strength, Maria Olofsson

12.00-13.15 Lunch

12.45-13.15 Årsmöte IL, Fika

13.15-14.45 Tidig specialisering -> framgång?, Christer Malm

15.00-16.00 Avslutning med dansinslag, IL

Onsdag 28 oktober

9.30

Pass 21: Skolans digitalisering, fjärr och distansbaserat lärande
9.30 Undervisning 2.0, Fjärrundervisning
Läs mer om pass 21

Pass 22: Matematik
9.30 Är ”Facebooks algoritm” en algoritm?
10.15 Vad glor du på? – elevers ögonrörelser och lösningsstrategier
Läs mer om pass 22

Pass 23: AI
9.30 AI-driven annonsering - Risker och möjligheter
10.15 What is responsible AI and why does it matter?
Läs mer om pass 23

Pass 24: Curiosum – workshop
9.30 Programmering och smarta produkter
Läs mer om pass 24

Pass 25: The importance of sleep for the brain – workshop
9.30 On human behavioural biology – and what daylight has to do with it
Läs mer om pass 25

Pass 26: Medicin
9.30 Covid-19 och immunsystemet: Vän och fiende
10.15 Hur immunsystemets influencers påverkar typ 1-diabetes
Läs mer om pass 26

Pass 27: Bild
9.30 Samtidskonst som läranderesurs, passet fortsätter på eftermiddagen
Läs mer om pass 27

Pass 28: Skola på vetenskaplig  grund
9.30 Möjligheter och dilemman för lärare, pedagoger och skolledare 
10.15 Fem föreläsningar
Läs mer om pass 28

Pass 29: SLU: Skogens roll för klimatet, mångfalden och samhället 
Läs mer om pass 29

Pass 30: Internationalisering
INSTÄLLT

11.00 Lunch

1,5 timmes rast för lunch

12.30

Pass 31: Skolans digitalisering, fjärr och distansbaserat lärande
12.30 Fjärrundervisning i praktiken
Läs mer om pass 31

Pass 32: Matematik
12.30 Icke standard analys – eller – Leibniz hade rätt (?!)
13.15 De svåra valen
Läs mer om pass 32

Pass 33: AI
12.30 How fast can you drive your computer?
13.15 Getting lost with computers
Läs mer om pass 33

Pass 34:  Kemi
12.30 Kemi: Identifiering och kvantifiering av kemiska föreningar: Hur går det till?
Läs mer om pass 34

Pass 35: Miljöarkeologi
12.30 Miljöarkeologi: Hur vet vi hur det var med klimat och landskap förr i tiden?
Läs mer om pass 35

Pass 36: Medicin
12.30 Keratokonus – ögonsjukdomen som slår till när man är som friskast
13.15 Bildbaserad information som metod för att förbättra riskkommunikation och motivation i hjärtsjukvården 
Läs mer om pass 36

Pass 37: Psykologi
12.30 Arbetsmiljö och hälsa i förskolan
Läs mer om pass 37

Pass 27: Bild
12.30 Samtidskonst som läranderesurs
Läs mer om pass 27

Pass 38: SYV
12.30 Aktuell forskning gällande ungas karriärutveckling och vägledning, samt SYV-utbildning vid UmU
Läs mer om pass 38

14.00 Paus

En halvtimmes rast

14.30-16.00 Avslutning

Rörelserikedom (Physical literacy) – Till vilken nytta?

Så använder du det som pedagog/lärare i praktiken för att utveckla kompetens, självförtroende och motivation att röra på sig.

Till förmån för ökat deltagande, bättre prestationsförutsättningar och ökat välbefinnande.

Avsändare: Change the game Umeå i samarbete med Idrottshögskolan vid Umeå universitet, Umeå kommuns utbildningsenhet samt RF/SISU Västerbotten

Kom ihåg att anmäla dig till de föreläsningar och workshops du vill delta i. Tillbaka till startsidan för att göra anmälan