Nyheter, porträtt och reportage

campusdammen 22 maj 2023
Fler vill plugga vid Umeå universitet

Antalet sökande till Umeå universitet ökar med 5,3 procent till höstterminen 2024, jämfört med förra året.

Porträtt på Keith Larson, Institutionen för ekologi, miljö och geovetenskap, Umeå universitet.
Keith Larson tilldelas Iwan Bolin-priset

Keith Larson vid Arktiskt centrum är 2024 års mottagare av Iwan Bolin-priset.

Neurologen och forskaren Karin Forsberg och överläkaren i neurologi och professorn Peter Andersen tittar igenom färska provsvar från ALS-patienten som deltagit i den aktuella genterapistudien.
Genombrott för ALS-forskningen i Umeå

Ett genombrott har skett i forskningen om sjukdomen amyotrofisk lateral skleros (ALS) vid Umeå universitet.

Hare med vit vinterpäls sitter i naturen.
Tidig och riktad behandling viktig vid harpest

Studien stödjer användning av ciprofloxacin och identifierar behov av mer kunskap om sjukdomen.

Klädhängare och förvaringsplatser i skola.
Ny forskning om vikten av skolkuratorn

Ny forskning visa att skolkuratorer är en avgörande länk i kedjan för vissa barns psykosociala välbefinnande.

Hanna Devinney forskar kring fördomsfull AI
Hannah forskar om fördomsfull AI

Hanna Devinney försvarar hens avhandling kring fördomsfull AI den 18 april, 2024

Justitieminister Gunnar Strömmer
Justitieministern lyfter fram vikten av polisutbildningen

Justitieministern anser att Umeås utbildning utmärker sig genom sin framgångsrika och innovativa tradition.

Nedstämd flicka i soffa
Alternativ behandling testas vid depression hos unga

En ny behandling utformad för tonåringar och unga vuxna med depression testas för första gången i Sverige.

Ifrågasätter rollen av arktifiering i regional utveckling

En ny avhandling granskar kritiskt "Arktifiering" och dess tvetydiga roll i regional utveckling.