Publicerad: 2021-07-02

Curiosum sprider kunskapsglädje under sommaren

NYHET Sedan ett par veckor tillbaka har Curiosum science centre äntligen öppet för Umebor och turister – med aktiviteter utomhus på grund av covid-19-pandemin. Besökare kan hyra en spännande temakorg med filt och ta med ut i parken eller köpa en experimentpåse och ta hem.

Text: Ingrid Söderbergh

– Planetjakten är en annan härlig sommarlovsaktivitet och det är samtidigt en tävling där man kan vinna ett besök på Curiosum med domteatervisning för 4 personer. Vi har skapat en modell av solsystemet där vår domteater är solen. Sedan har vi placerat ut planeterna på korrekt avstånd från Curiosum. Liknande Skoj på hoj kan man samla poäng och man når de flesta planeterna med cykel, säger Alexandra Björnham, projektledare på Curiosum.

Utforska din närnatur

Curiosum erbjuder två olika upplevelsekorgar. Det är forskare vid universitetet som tillsammans med Curiosums pedagoger har arbetat med bakgrundsfakta till dem. Korgarna hjälper besökarna att vara mini-forskare själva och främjar ett lekfullt lärande.

Korgen Utforska som ett bi! riktar sig till familjer med yngre barn. Barnen kan klä ut sig till ett bi och dansa bidans – de rörelser som honungsbin utför för att visa andra bin i samma kupa i vilken riktning och på vilket avstånd det finns nektar och pollen. Beskrivningen av fenomenet ledde till ett Nobelpris 1973.

– Den andra korgen handlar om geometri och mönster och innehåller bland annat ett klurigt matematiskt pussel. Vi tror att spel och lek väcker nyfikenhet på vetenskap och viljan att lära sig mer, säger Manya Sundström, docent i matematikdidaktik och forskare vid Curiosum.

Curiosums experimentpåsar är perfekta för regniga dagar eller jag-vet-inte-vad-jag-ska-göra-dagar. Med innehållet i påsarna kan hela familjen hemmavid utforska hur man själv kan göra elektricitet eller varför färger skiftar beroende på ljuset.

Pandemin fördröjer öppning

Med en smygande start har Curiosums pedagoger arbetat kontinuerligt med skolklasser på distans under pandemin. Curiosum skulle ha öppnat upp för allmänheten under 2020, men tyvärr satte covid-19-pandemin stopp för det. I oktober lättade restriktionerna och centret kunde hålla öppet i tre veckor innan andra vågen tvingade Curiosum att åter stänga.

– Vi har jobbat hårt under tiden med våra utställningar och aktiviteter. Vi ser det som självklart att nu öppna så snabbt det går, även om vi bara kan vara utomhus just nu. Fler turister stannar till i Umeå och många Umeåbor hemestrar och då kan Curiosum bli en spännande upplevelse för hela familjen, säger Alexandra Björnham.

Besökarna får i dagsläget komma in i entrén/butiken för att hämta sin temakorg eller påse.

– Vi har samma öppettider som Bildmuseet som ligger här intill på Konstnärligt campus. Det kan vara extra roligt för barnen att besöka Curiosum efter museibesöket och, inte att förglömma, kolla in vår butik med roliga naturvetenskapliga spel, experimentlådor, leksaker och böcker, säger Manya Sundström.

Väcka intresse för vetenskap

Curiosums uppdrag är att göra alla, särskilt barn och unga, nyfikna på vetenskap och teknik med målet är att väcka ungas intresse för att utbilda sig vidare. Men Alexandra Björnham och Manya Sundström betonar att Curiosum inte bara är riktad mot en yngre målgrupp.

Alla är välkomna att kika förbi och se vad centret har att erbjuda; spela och leka och ta till sig kunskap genom prova-på-aktiviteter. Domteatern  med omslutande filmupplevelser kommer till exempel att bli ett stort dragplåster för alla åldrar.

– Det känns otroligt roligt att ha byggt upp något nytt. Jag är stolt över vår organisation. Vi är femton stycken i ett sammansvetsat gäng, med fantastiska besöksvärdar och vi som jobbar här älskar kunskap i sig, säger Manya Sundström.

Nära samarbete med forskare

Det finns cirka 20 science center i Sverige. Några av dessa bildar nätverket WISDOME där Curiosum ingår tillsammans med Tekniska museet i Stockholm, Universeum i Göteborg, Visualiseringscentrum i Norrköping och Malmö Museer. WISDOME fokuserar på visualisering av vetenskap och det är detta projekt som gjort byggandet av Curiosums domteater möjlig.

Curiosum är inte ett museum i vanlig mening, utan ett centrum som interagerar med skolor och med forskare vid universitetet.  Att Curiosum är en del av Umeå universitet underlättar utvecklingen av en tajt relation med forskare. Många i gänget har dessutom en fot på någon institution och fiskar i sina nätverk efter personer som kan bidra på olika sätt med sin kunskap till verksamheten. Till exempel kan forskare använda Curiosum som en plattform för att möta både barn och vuxna för att kommunicera sin forskning på olika sätt, till exempel med experiment eller föreläsningar.

– Det är coolt att det är matematik och vetenskap bakom det mesta som vi gör. Till exempel många spel, även de som vi spelar hemma, är uppbyggda efter matematiska principer. Vi kommer att låta matematiker komma hit och lära ut några spel och förklara de bakomliggande strategierna, säger Manya Sundström.

Späckad kunskapshöst

Från 5 augusti öppnar Curiosum dörrarna för bokade besök och en pandemianpassad upplevelse.

– Har vi lyckats? Även om vi testat utställningarna i liten skala känns det jättespännande att få se hur en bredd av besökare kommer att interagera med dem. Vi har längtat efter detta, säger Alexandra Björnham.

I höst hoppas Curiosum att kunna vara öppet på riktigt, både för skolor och allmänhet. Då är huset fullt med aktiviteter kring utställningar, domteater, makerspace, föreläsningar, experiment och mycket annat.

– Det bör finnas många vägar till vetenskap – och vi är en av dem. Man får hålla utkik på vår webb och våra sociala medier för att inte missa nåt!, säger Manya Sundström.