Publicerad: 2015-09-07

Designhögskolestudenter vann tre kategorier i tävlingen Core77

NYHET För första gången har studenter från Designhögskolan, Umeå universitet, lyckats vinna första pris i tre olika kategorier i tävlingen Core77 Design Awards. Studenterna vann i kategorierna Kommersiell utrustning (Commercial Equipment), Interaktion (Interaction) och Öppen design (Open design). Utöver de vinnande projekten gick tio projekt från Designhögskolan till final i fem olika kategorier, vilket resulterade i fem andraplatser och sju projekt som fick ett speciellt omnämnande.

UNI är ett hjälpmedel för tidigt födda barn som behöver intensivvård.

Alexander Turesson och Cindy Sjöholm från Masterprogrammet i avancerad produktdesign vann kategorin Kommersiell utrustning med sitt projekt UNI, där de har utvecklat ett hjälpmedel för nyfödda barn under intensivvård som behöver hjälp att andas. Projektet utfördes i samarbete neonatalkliniken vid Norrlands universitetssjukhus.

Lyssna till juryns motivering
Juryn gjorde också ett avsteg från tävlingens ordinarie regler och tilldelade fyra projekt från Designhögskolan andraplatser i samma kategori. Alla bidrag är resultat från Designhögskolans samarbete med LKAB.

Lyssna till juryns motivering

ANNA-projektet skapade en mindre skrämmande upplevelse för barn som behöver sövas.

Interaktionskategorin vanns av projektet ANNA. Projektet använder ljud och ljus för att för att skapa en enklare och mindre skrämmande upplevelse för barn som behöver sövas. ANNA utvecklades under kursen Industrial Sound Design, av studenterna Trieuvy Luu och Lars Sundelin från Masterprogrammet i interaktionsdesign, och Janis Beinerts och Sebastian Aumer från Masterprogrammet i avancerad produktdesign.

Lyssna till juryns motivering

Proteser som barnen själva kan modifiera.

Carlos Aruro Torres Tovar vann kategorin Öppen design med sitt projekt IKO. Projektet undersöker hur barnproteser kan skapas och modifieras av barnen själva. IKO sponsrades av, och utfördes i samarbete med, LEGO FutureLab och den Colombianska organisationen Cirec.

Lyssna till juryns motivering

Denna bild visar övriga tio studentprojekt från designhögskolan som tog sig till final i kategorierna Kommersiell utrustning, Interaktion, Öppen Design, Konstruerad miljö (Built Environment) och Möbler och Belysning (Furniture and Lighting)

För mer information, kontakta gärna:

Elin Andersson, kommunikatör, DesignhögskolanTelefon: 090-786 90 31
E-post: elin.andersson@umu.se