Publicerad: 2011-11-23

Digitala experiment på Konstnärligt campus

NYHET Till våren utökar Humlab sin verksamhet. Då slår den digitala experimentverkstaden Humlab-X upp dörrarna på Konstnärligt campus.

Humlab finns sedan 1999 på Campus Umeå och är en mötesplats för humaniora, kultur och digital informationsteknik. Efter tio år har det blivit dags för Humlab att utöka sin verksamhet. X:et i nya Humlab-X är en förkortning av: extension – utbyggnad. Samtidigt är det också en symbol för placeringen. Lokalen kommer att finnas i centrum av de fyra andra enheterna på Konstnärligt campus: Arkitekthögskolan, Konsthögskolan, Designhögskolan och Bildmuseet.
– Humlab-X ger oss en närhet till studenterna på de konstnärliga utbildningarna, men också till konst-, kultur- och näringslivet i Umeå. Vi kommer att färgas av energin på Konstnärligt campus och av alla nya möten. Det ser vi fram emot, säger Patrik Svensson, som är föreståndare.

Interaktivt golv

Just nu är Patrik på jakt efter en 20 kvadratmeter stor orientalisk matta som ska pryda den nya lokalen. Golvet kommer att ha en framträdande roll. Det ska fyllas med interaktiva skärmar och för tillfället finns tankar om att en haj ska simma omkring där. – Vad är det som säger att skärmar bara ska finnas på väggarna? frågar sig Patrik, och berättar att han tycker det är viktigt att skapa flerfunktionella miljöer.
På husfasaden utanför Humlab-X planeras holoskärmar där konstnärliga installationer och mediala uttryck kan gestaltas, ett slags skyltfönster för förbipasserande Umeåbor som promenerar längst med älven.

Unik koppling

Humlab-X får som enda verksamhet vid Umeå universitet en unik koppling till två campusområden – Campus Umeå och Konstnärligt campus. – Det blir en viktig uppgift för oss att koppla ihop Umeås två campus. Vi kommer till exempel att uppmuntra studenterna på Konstnärligt campus att också delta i aktiviteterna på Campus Umeå, och vi ser gärna att aktörer på Campus Umeå medverkar i aktiviteterna på Konstnärligt campus. Dessutom vill vi ta in världen utanför med stöd av digital teknik. Det kommer att leda till helt nya och oväntade möten, säger Patrik. Umeå universitet har höga mål för Konstnärligt campus – det ska bli ett kreativt centrum på världskartan.
– Vi kommer att vara med och utveckla Konstnärligt campus till en internationell och kreativ smältdegel – en plats som människor vill besöka. Humlab-X kommer att erbjuda ett spännande program med till exempel konstnärsbesök, starka EU-forskningsprojekt och experiment med interaktiv arkitektur, förklarar Patrik Svensson.

Text: Karin Wikman
Bild: Carl-Erik Engqvist