Publicerad: 2021-01-26 Uppdaterad: 2023-09-13, 16:44

Förenkla dina grupparbeten med digitala whiteboardtavlor

NYHET Med Whiteboard kan du skapa digitala whiteboardtavlor för att förenkla exempelvis grupparbeten och projektplanering. Whiteboard är tillgängligt via universitets webb för Office 365 för alla studenter.

Text: Elizabet Westerlund

Whiteboard är en del av Office 365 vilket innebär att alla studenter vid universitetet har tillgång till tjänsten. Tjänsten är ett komplement till digitala mötesverktyg som Teams och Zoom. Med applikationen kan du skapa digitala whiteboardtavlor och där göra post-its, skriva text, rita samt montera bilder och dokument. Whiteboard kan exempelvis underlätta vid:

• Workshops
  • Projektplanering
  • Gruppdiskussioner

Kom igång med Whiteboard

Whiteboard finns i olika versioner; direkt på webben, som skrivbordsapp för Windows och som mobilapp till iOS. Skrivbordsappen och mobilappen har I nuläget mer funktionalitet än webbversionen. Whiteboard är dock en tjänst under ständig utveckling vilket betyder att mer funktionalitet kommer att läggas till. För att få tillgång till verktyget på webben:

• Gå till universitetets webbsida för Office 365
  • Logga in med ditt Umu-id och lösenord
  • Du hittar verktyget I vänsterspalten längst tillsammans med övriga appar för Office 365.

Du kan ladda ned skrivbordsappen via Microsofts hemsida. Du hittar också en manual för installation av skrivbordsappen på universitetets webbplats Manual.

Läs mer om Office 365 på studentwebben

Stöd och hjälp med Office 365

Det finns flera kanaler för dig som vill ha stöd och hjälp med hur du använder Office 365 på bästa sätt: