Publicerad: 2018-06-11

Framtidens digitala lösningar inom byggbranschen

NYHET Studenter på Digital medieproduktion har under kursen Digitalt Entreprenörskap och Innovation presenterat prototyper på digitala lösningar för VNB Byggproduktion och projektet Infra-Botnia.

Förstaårs studenter på Digital Medieproduktion (DMP) har arbetat fram koncept kring digitala lösningar där syftet varit att underlätta för anställda inom byggbranschen. Idag präglas många aktiviteter inom byggindustrin av pappersarbete och analoga verktyg, därför har studenter på DMP fått i uppgift lyfta fram de möjligheter som digitaliseringen innebär för byggbranschen när det gäller byggarbetares vardag.

Per Linghult, VD på VNB Byggbyggproduktion, introducerade studenterna för området under kursens start och fanns på plats under kursens avslut för att ta del av studenternas presentationer. Medverkade gjorde även Petra Ylitalo, projektledare för Infra-Botnia, som är ett projekt inom EU’s Interreg Botnia Atlantica-program och bedrivs av Umeå Universitet tillsammans med Novia Yrkeshögskola (Vasa).

Studenterna, som varit indelade i fem grupper, presenterade sina digitala lösningar med hjälp av prototyper. Många av arbetena fokuserade på att underlätta arbetet inom byggbranschen genom att samla olika tjänster digitalt i mobilen. Efter presentationerna gav Per Linghult och Petra Ylitalo återkoppling på studenternas arbeten.

– Jag tycker att det har varit väldigt intressant att lyssna till presentationerna, det känns viktigt och lärorikt för mig att vara med i såna här sammanhang. Studenterna har varit jätteduktiga och det är kul att se hur seriöst de tagit sig an uppgiften, säger Per Linghult (VD, VNB Byggproduktion).

– Studenterna presenterade jättefina prototyper och väldigt användarvänliga lösningar. Det har varit kul att få ta del av presentationerna och det öppnade många tankar hos mig, säger Petra Ylitalo (projektledare, Infra-Botnia).

Medlemmar från grupp ett svarar på frågor om sin digitala lösning, C-map. C-map är en mobilapp med kartfunktion, där projektledare och byggarbetare smidigt kan ta del av bland annat planlösnings ritningar och se var deras kollegor befinner sig.
Medlemmar från grupp två presenterar sin prototyp av appen Byggplansläge, där tanken är att samla alltifrån ritningar till scheman digitalt. Lösningen är en mobilapp som kommer med en funktion där användare kan välja att stänga av eventuella störningsmoment i telefonen, likt flygplansläge.
Medlemmar från grupp 3 presenterar sin lösning, Prime, som ska underlätta det dagliga arbetet inom byggindustrin genom att samla tidrapportering och ritningar på ett och samma ställe. Lösningen innehåller även funktioner som chatt, mail och kalender.
Medlemmar från grupp 4 presenterar sin lösning, AR House, vars idé grundar sig inom augmented reality (AR). Tjänsten använder sig av AR för att presentera planerade byggen, där byggarbetare kan använda sig av tjänster som ett verktyg för att tydligare få en bild av bygget.
Medlemmar från grupp 5 visar sin prototyp Smart Office Assistant, en digital assistent på arbetsplatsen. Tjänsten är tänkt att underlätta under tillbudsrapporteringen, genom mobilappen kan användare enkelt fylla i tillbudsrapporter, tjänsten är även utformad för att underlätta vid tidsrapportering.

Redaktör: Fanny Routovaara