Publicerad: 2013-05-13

Gör egna växtexperiment på Fascinerande växters dag

NYHET Experimentera med växter tillsammans med våra forskare eller ta en titt i växthuset. Se hur svampar omvandlar pappersmassa till etanol, lär dig mer om granens gener och gå en tipspromenad. Lördag den 18 maj är Fascinerande växters dag, då Umeå universitet och SLU håller öppet hus på Kemiskt Biologiskt Centrum, KBC.

För andra året i rad arrangeras Fascinerande växters dag (Fascination of Plants Day). Evenemanget koordineras av European Plant Science Organisation, EPSO, och genomförs den 18 maj 2013 med aktiviteter på en rad platser i Europa. Syftet är att få så många som möjligt att fascineras av växter och inse vikten av växtforskning för hållbar livsmedelsproduktion i jordbruket, men också för trädgårdsodling, skogsbruk och för produktion av papper, trä, kemikalier, energi och läkemedel. I Umeå organiseras Fascinerande växters dag av Umeå Plant Science Centre och Kemiskt Biologiskt Centrum vid Umeå universitet och SLU. Dagen uppmärksammas med öppet hus kl 14–18 i Kemiskt Biologiskt Centrum, KBC. Där visas bland annat växter som odlas i olika forskningsprojekt, besökare kan själva prova på att göra experiment med växter tillsammans med forskare och gå en tipsrunda med växtquiz för både stora och små. Skogforsk, svenska skogsbrukets forskningsinstitut, visar olika trädslag och delar ut trädplantor och Bonsaisällskapet visar träd och ger råd om hur man skapar en vision av ett gammalt träd. Spännande forskning om granens arvsmassa, sju gånger större än människans, presenteras i en föreläsning och man kan gå en guidad tur med Stiftelsen Arboretum Norrs föreståndare Johnny Schimmel bland växter på campus. Under Fascinerande växters dag inbjuds också lärare och elever i Umeå att tillsammans med forskare delta i ”Tea Bag Index”. Det är ett skolprojekt där skolbarn över hela världen mäter nedbrytningshastigheten hos te i tepåsar.
Läs mer om Fascinerande växters dag
Läs hela programmet
För mer information, kontakta gärna: Stefan Jansson, professor vid UPSC, Umeå universitet, svensk koordinator för Fascinerande växters dag Telefon: 090-53 54, 070-677 23 31
E-post: stefan.jansson@plantphys.umu.se