Publicerad: 2018-05-14

Informativ demo-dag på europeiska CBRNE-centret

NYHET Med anledning av Mitt Europa-veckan bjöd Europeiska CBRNE-centret vid Umeå universitet in till en visning och demonstration av ett urval av de aktiviteter som ingår i projektet Safety & Security Test Arena. Mitt Europa är en informationskampanj som genomförs över hela Europa för att uppmärksamma den mängd och mångfald som finns bland EU-projekt.

Samverkansövning på Sandö.

Besökare i KBC-husets fokusmiljö bjöds på en förmiddag med livesändingar från projektets tredje stora samverkansövning på Sandö, demonstration av ett nytt digitalt föreberedelseverktyg som användes vid övningen, samt chansen att via länk ställa frågor direkt till övningsledare och forskare på plats.

Företaget Skillster, som medverkar i projektet, visade upp exempel på de körsimulatorer som i projektet ska resultera i en simulator för utryckningsförare. Sofia Karlsson, doktorand inom projektets aktivitet ”Utbildning för samverkan vid allvarliga skadehändelser i undermarksanläggningar” presenterade arbetet som görs för att förbättra räddningsinsatser i gruvor och undermarksanläggningar.

Projektledare Svenja Stöven och CBRNE-centrets föreståndare Per-Erik Johansson välkomnade besökare och berättade om projektet, samt svarade på frågor.

Demo- och övningsdagen ägde rum den 9 maj.

I projektet Safety & Security Test Arena deltar ett flertal olika partner från Umeå universitet, Västerbottens Läns Landsting, Umeå Kommun, samt flera lokala företag. Målet med Safety & Security Test Arena är att skapa nya, innovativa produkter och tjänster för ökad samverkan mellan blåsljusmyndigheter vid katastrofer och  allvarliga skadehändelser.

Mer information om CBRNE-centret

Text och foto: Åsa Burlin