Publicerad: 2009-09-16

Jan Eliasson inledningstalar på PAX Nordica

NYHET Jan Eliasson, en av Sveriges mest kända och internationellt uppskattade diplomater inleder torsdagens vetenskapliga konferens klockan 10.00 i hörsal A, Samhällsvetarhuset, Umeå universitet. Allmänhet och media är välkomna.

Konferensen inleds torsdagen den 17 september klockan 10.00 med att landshövding Chris Heister och Umeå universitets prorektor Åsa Bergenheim hälsar välkommen till länet, Umeå universitet och konferensen.

Jan Eliasson håller sedan sitt öppningstal “New Diplomatic Challenges for the Nordic Countries”. Föreläsningen avslutas med en frågestund för media klockan 11.30, också den i hörsal A.

Jan Eliasson är för närvarande särskild rådgivare till FN: s generalsekreterare. Hans meritlista är diger. Han har bland annat varit statsråd och utrikesminister, ordförande i FN: s generalförsamling, Sveriges ambassadör i Washington DC, kabinettssekreterare vid UD, biträdande generalsekreterare i FN och FN: s generalsekreterares personlige representant i Iran-Irak konflikten.

Pax Nordica, en internationell freds- och säkerhetskonferens i Umeå, uppmärksammar i år 200 år av fred och belyser freds- och säkerhetsfrågor ur ett nordligt perspektiv. Just den 17 september är det 200 år sedan fredsavtal slöts mellan Sverige och Ryssland och ny epok av fred inleddes.

– Att utveckla och sprida kunskap om krig och fred, om konflikter och maktanspråk, om mänskliga styrkor och svagheter, om visioner och drömmar, är en förutsättning för att vi ska kunna skapa en bättre värld. Därför är en konferens som Pax Nordica viktig, säger Åsa Bergenheim.

olika sessionerna är öppet för universitetets anställda, studenter, media och allmänheten. Forskare från olika vetenskapliga områden samlas för att diskutera freds- och säkerhetsfrågor ur flera perspektiv. Under fredagen möter det svenska OSSE-nätverket sin finska motpart STETE inom ramen för en bilateral konferens.

Program

Pax Nordicas publika del, Pax Expo, äger rum lördagen den 19 september i Umeå Folkets Hus med start klockan 10.00. Välkomsttal och inledningsanförande hålls av Kronprinsessan Victoria.

Program

Varmt välkomna!