Publicerad: 2013-11-19

Kemiexperiment på nätet ger medalj

NYHET Den prestigefulla Gunnar Starck-medaljen delas i år ut till Svante Åberg, universitetslektor vid Umeå universitet. Gunnar Starck-medaljen tilldelas den person som har utmärkt sig för framstående pedagogisk verksamhet på kemins område.

Medaljen delas ut på Kemicentrum, sal C i Lund, den 22 november kl 14:45.

– Svante Åberg är en pionjär när det gäller att göra spännande och användbara experiment tillgängliga på nätet, säger Helena Grennberg, ordförande i Svenska Kemistsamfundet. Skolkemi har gjort mycket för kemiundervisningen i Sverige genom att ge lärarna tillgång till spännande och vardagsnära undervisningsmaterial.

Skolkemi har funnits sedan 1998 och webbplatsen besöks varje år av cirka 200 000 användare. Målsättningen är att experimenten ska kännas relevanta och vardagsnära, men ändå vara fylliga och ge lärarna möjlighet till många olika infallsvinklar.

– Jag är jättestolt över Skolkemi och medaljen är förstås en härlig bekräftelse på att det vi gör är uppskattat, säger Svante Åberg. Jag ser kombinationen av naturvetenskap och pedagogik som min viktigaste styrka. Det är det område som engagerar mig mest.

Om Gunnar Starck-medaljen:

Gunnar Starck‐medaljen utdelas varje år av Svenska Kemistsamfundet, Sektionen för kemiundervisning. Den delas ut som belöning för framstående pedagogisk verksamhet som på olika utbildningsnivåer stimulerar till fortsatta kemistudier, till exempel förtjänstfull lärarverksamhet, läroboksförfattande eller framträdande i radio eller TV. Gunnar Starck‐medaljen (tidigare Pedagogmedaljen) instiftades 1964. Medaljen utdelades för första gången 1966 till den legendariske lektorn, Gunnar Starck (1880‐1976).

För mer information eller intervju vänligen kontakta:

Agneta Sjögren, Svenska Kemistsamfundet, agneta@chemsoc.se, 08‐411 52 60, 070‐811 52 60
Svante Åberg, kemiska institutionen vid umeå universitet, svante.aberg@chem.umu.se, 090‐786 54 84
Skolkemins hemsida: http://school.chem.umu.se

Redaktör: Ingrid Söderbergh