Publicerad: 2016-08-16

Länsstyrelsen erbjuder stipendier till ryska utbytesstudenter

NYHET Inför vårterminen 2017 kan inresande studenter som avser studera vid Umeå universitet inom utbytesprogrammet North2North ansöka om stipendium från Länsstyrelsen.

Länsstyrelsen har på initiativ av före detta landshövdingen Lorentz Andersson inrättat ett stipendium som riktar sig till studenter från universitet i den ryska delen av Barentsregionen. Upp till fem studenter som söker till Umeå universitet inom utbytesprogrammet North2North, och som inte beviljas ett annat stipendium, kan få Länsstyrelsens stipendium för att täcka boende och levnadskostnader under vårterminen 2017.

– Stipendiet är ett av många verktyg vi har för att öka samarbetet och utbytet inom Barentsregionen. Inte minst i tider som dessa är det viktigt att stimulera samarbeten och utbyten mellan ungdomar och studenter, säger Lars Lustig, Länsråd vid Länsstyrelsen Västerbotten.

International Office har fått i uppdrag att utlysa och marknadsföra stipendierna till ryska North2North-partner samt att behörighetsgranska inkomna ansökningar. Länsstyrelsen gör det slutgiltiga urvalet baserat på studenternas akademiska meriter.

Kontakt vid Umeå universitet:

Wasif AliInternational Office090–786 95 87
wasif.ali@umu.se

Kontakt vid Länsstyrelsen Västerbotten:

Susanna LantzLänsledningens stab010-225 44 88
susanna.lantz@lansstyrelsen.se