Publicerad: 2021-10-01

Luktexperiment under ForskarFredagsmys

NYHET Fredag den 24 september anordnade Curiosum ”ForskarFredagsmys”. Under kvällen fanns experimentstationer att besöka. Med fantastiska och engagerade forskare kunde barn och vuxna experimentera, lära sig mer om fossiler, se hur frukter ser ut på insidan (utan att behöva öppna dem!), upptäcka luktens inverkan på smaken och mycket mera. Forskarna gjorde sitt bästa att svara på kloka och spetsfundiga frågor. En av dem var luktforskaren Linus Andersson vid Institutionen för psykologi.

Curiosum vid Umeå universitet är ett science center i Umeå som öppnade hösten 2020. Deras uppdrag är att göra alla, särskilt barn och unga, nyfikna på vetenskap och teknik. Målet är att väcka ungas intresse för att utbilda sig vidare. Vid arrangemanget ”ForskarFredagsmys” 24 september, ansvarade Linus Andersson för en av experimentstationerna. Han fick i efterhand några frågor att besvara.

Vad fick man göra vid din station?

”Det första besökarna fick göra där var att hålla för näsan och smaka på en blandning av socker och kanel. Förvånansvärt nog framträder kanelsmaken först när man släpper näsan. Kanel”smaken” är i själva verket en upplevelse som förmedlas via luktsinnet! Man fick också prova på att namnge lukter, vilket är förvånansvärt svårt (den mest populära varianten var att gissa färgen på godisbitar). Eftersom luktbortfall på grund av COVID är så vanligt var det många som undrade om det, och jag visade hur man kunde testa sin luktförmåga. Så hade jag med min hjärna, eller åtminstone en högupplöst bild av den. Där visade jag vilka områden som är viktiga för just lukt- och smakupplevelser. ”

Vad var det bästa med att medverka?

”Det var helt klart att hänga med de fantastiska barnen!”

Varför är den här typen av arrangemang viktiga?

Jag skulle ju kunna svara förståndigt och säga att det är viktigt att förmedla kunskaper till det omgivande samhället. Ska jag vara helt ärlig och tala från eget perspektiv är anledningen enklare och mer självisk än så. Forskning är ibland en segdragen och diffus uppgift. Det är lätt att glömma bort varför man håller på. När jag får prata med en intresserad allmänhet, och särskilt barn, blir jag påmind om hur roligt och givande forskning är.