Publicerad: 2006-02-17

Med fokus på försvarets framtid – Pax Nordica 23 februari

NYHET Ska det svenska försvaret bekämpa terrorism och hantera nationella samhällskriser? Ska militären skapa och bevara fred utomlands? Försvarets framtid diskuteras under Pax Nordica-konferensen vid Umeå universitet den 23 februari.

Försvarets uppgift är att avskräcka ett militärt angrepp mot Sverige, och att försvara landet i händelse av anfall. Idag finns dock inte längre något militärt hot mot svenskt territorium. Istället finns andra hot mot landets säkerhet, främst i form av terrorism, miljökatastrofer, organiserad brottslighet och olika typer av samhällskriser. Borde militären medverka i att hantera de nya hoten? Var går gränsen mellan polisarbete, räddningsarbete, militära insatser och underrättelseverksamhet? Vad tycker folket, och hur mycket makt har Sveriges riksdag och regering att styra utvecklingen inom ramen för samarbete inom NATO och EU?

Pax Nordica 2006 har temat ”Vad ska vi ha det svenska försvaret till?”. Med och diskuterar och debatterar under denna halvdagskonferens är bland annat Kent Zetterberg, Försvarshögskolan, Berit Jóhannesson, Försvarsberedningen och Försvarsutskottet, och Frida Blom, Svenska freds.

Tid och plats: torsdagen den 23 februari, kl. 13.00–17.15, hörsal G, Humanisthuset, Umeå universitet.

Program och mer information finns på: www.pol.umu.se/

Pax Nordica är en årligen återkommande konferens med syfte att öka kunskapen om säkerhetsfrågor i bred bemärkelse. Konferensen är öppen för alla, och det kostar ingenting att delta. Arrangörer är Allmänna Försvarsföreningen i Västerbotten, Umeå universitet, Umeå kommun och FOI.

För mer information, kontakta: Cindy Kite, statsvetenskapliga institutionen, Umeå universitet, tel: 090-786 50 72, e-post: cindy.kite@pol.umu.se

Redaktör: Camilla Nilsson