Publicerad: 2016-05-09

Nya perspektiv i fokus på TEDxUmeå

NYHET Onsdagen den 11 maj arrangeras TEDxUmeå för tredje gången, och Umeå universitet är en av arrangörerna. Temat för i år är att utmana normer och uppmuntra till nya sätt att tänka, och flera Umeåforskare medverkar och berättar om sina idéer.

– Det är viktigt för Umeå universitet att uppmuntra och förstärka samarbetet med näringslivet och offentlig sektor. Genom TedxUmeå är vi delaktiga i att sprida ny kunskap och goda idéer mellan människor, organisationer och företag. Universitetet söker aktivt nya vägar för att öka kunskapsutbytet – TedxUmeå är en sådan väg, säger Agneta Marell, vicerektor vid Umeå universitet.

TedxUmeå 2016 är mycket större än tidigare år, med drygt 400 deltagare. Årets tema är att utmana rådande normer och ge perspektiv på hur vi kan tänka och se på olika fenomen. Ett tjugotal spännande artister, forskare och tänkare medverkar, och sex av dem är från Umeå universitet:

• Lotta Vikström, Institutionen för idé- och samhällsstudier
  • Kalle Grill, Institutionen för idé- och samhällsstudier
  • Virginia Langum, Institutionen för språkstudier
  • Sara Edenheim, Umeå centrum för genusstudier (UCGS)
  • Stefan Jansson, Institutionen för fysiologisk botanik
  • Nasim Sabouri, Institutionen för medicinsk kemi och biofysik

Bakom arrangemanget står Umeå universitet, Umeå kommun, Ledarskapscentrum, Nicke&Nico, Region Västerbotten, Blå Huset, Dohi och Heja.

Följ TEDxUmeå direkt

Arrangemanget, som hålls på Väven kl. 9.00–16.45, livestreamas. Länk och mer information om programmet finns på:
Livestream TedxUmeå 2016

Redaktör: Camilla Bergvall