Publicerad: 2004-02-23

Pax Nordica – Hur vinner vi freden?

NYHET Vad händer efter en väpnad konflikt? Hur minskar man risken att våld bryter ut på nytt? Temat för årets Pax Nordica den 26 februari är ”Hur vinner vi freden?”.

Väpnade konflikter runt om i världen är något vi vant oss vid, vi ser eller hör om dem varje dag på nyheterna. Under senare år har omvärlden mer och mer ställt frågan om vad som händer efter en väpnad konflikt. Hur skall befolkningen kunna återvända till någon slags vardag? Hur skall säkerhet och trygghet kunna befästas? Hur kan trasiga samhällen återbyggas? Vad bör och kan det internationella samfundet göra för att bidra till återuppbyggandet? Vilka lärdomar har vi från insatser i bl. a. Bosnien? Afghanistan? Irak?

Årets Pax Nordica tar upp dessa frågor. Det blir en spännande eftermiddag med akademiker och praktiker om hur man lotsar människor och samhällen som utstått förtryck och krig till en positiv samhällsutveckling. Bland andra kommer Lena Hjelm-Wallén, ordförande i svenska Afghanistankommittén, Bengt Therner, redaktör Sveriges Radio och Krister Wahlbäck, professor i statsvetenskap att delta. Gunnel Gustafsson, professor i statsvetenskap och prorektor på Umeå universitet öppnar Pax Nordica 2004.

Pax Nordica kommer att bjuda på en diskussion om vad som behöver göras för att vinna freden och om vilka läxor man lärt sig från tidigare konflikter.

Välkommen till Pax Nordica!

Datum och tid: Torsdag 26 februari, kl 12.30-17.15
Lokal: Humanisthuset, Hörsal G, Umeå universitet

Program finns på adressen: www.pol.umu.se

Frågor? Kontakta:

Universitetslektor Cynthia KiteStatsvetenskapliga institutionen, Umeå universitetTel: 090-786 50 72
Cindy.Kite@pol.umu.se

Redaktör: Anna-Karin Boström