Publicerad: 2011-11-08

Psykologisk Salong på Norrlandsoperan

NYHET Psykologisk Salong är ett tillfälle för alla som är intresserade av psykologi i olika former att under avslappnade former få bekanta sig aktuella områden och frågor inom psykologin.

Institutionen för Psykologi vid Umeå Universitet bjuder in till Psykologisk Salong torsdagen den 8 december, klockan 18.30-20.30.

Vi har därför bjudit in tre aktuella gäster som kommer att intervjuas och ge en bild av sina respektive intresseområden.

Jessica Körning Ljungberg – forskar i huvudsak effekter av ljud på minnet och uppmärksamhet. Genom denna forskning har hon nyligen fått stort forskningsbidrag från Forskningsrådet för arbetsliv och socialvetenskap (FAS) för att under 4 år kartlägga hur människor i kritiska situationer reagerar på ljudliga alarmsignaler .

Under 2010 mottog hon Kungliga Skytteanska samfundets vetenskapliga pris instiftat för yngre forskare vid Umeå universitet för framstående insatser inom samhällsvetenskaplig forskning.

Jonas Mosskin - är blivande psykolog från Stockholm. Han har intresserat sig för hur internet och sociala medier påverkar dagens människor. Han föreläser och skriver artiklar om sociala medier och håller just nu på med sin examensuppsats där han intervjuer psykologer om hur de ser på sociala medier.

Han ligger även bakom de populära samtalsserierna Psykologer tittar på film och Psykologer läser böcker på Kulturhuset i Stockholm. Han bloggar även om kultur och psykologi.

Mathias Allemand is a researcher in the Department of Psychology at the University of Zurich, Switzerland. Dr. Allemand directs a research group on personality development and conducts research on personality assessment and development across the adult lifespan. His primary interest lies in the understanding oft the patterns and implications of personality change and stability and the mechanisms that affect these patterns. He also examines personality and developmental processes underlying the development of forgiveness and gratitude across the lifespan.

Musikerna Jerry Ericsson, på bas och sång, och Birgit Lindberg på piano, spelar soft jazz under kvällen.

Norrlandsoperans restaurang och foajébaren håller öppet hela kvällen!

Ingen anmälan är nödvändig. FRI ENTRÉ

När: Torsdagen den 8 december, klockan 18.30-20.30