Publicerad: 2022-02-15

Punkigt eller naturnära hos vårens pop up-restauranger

NYHET Gastronomiprogrammets sistaårsstudenter öppnar upp två pop up-restauranger på kvällstid: Restaurang Värna och Bistro Balec. Restaurangerna erbjuder middagar med dryck och håller öppet under tre veckor med start onsdag 23 februari.

Text: Jonas Lidström

Vårens två pop up-restauranger som drivs av studenter vid gastronomiprogrammet vill skapa stämningsfulla helhetsupplevelser för sina gäster, men med helt olika inriktning. Båda restaurangerna håller hus i Lärarutbildningshuset på Umeå universitet.

Kitchig bistro med möjlighet till barhäng

Pop up-restaurangen Bistro Balec hämtar inspiration från Frankrike och åttiotalet. Här erbjuds en lekfull, punkig, ironisk och smått provocerande middagsupplevelse runt en fast avsmakningsmeny med sju rätter samt ett särskilt framtaget dryckespaket.

Bistro Balec har öppet onsdag till lördag under tre veckor med start onsdag 23 februari och avslutning lördag 12 mars. Onsdag och torsdag går det att boka bord på en sittning kl 18.00. Fredag och lördag serverar man två sittningar, kl. 17.00 och kl. 20.00.

Avsmakningsmenyn (sju rätter) kostar 399 kronor och dryckespaketet kostar 299 kronor.

Bistro Balec erbjuder även en bar som håller öppet sent.

Helhetsupplevelse med naturen som ledstjärna

Årets andra andra pop up-koncept heter Restaurang Värna. Här är ambitionen att erbjuda en sinnlig, naturnära matresa där smaker och atmosfär befinner sig i tät harmoni med varandra. Värna erbjuder en femrätters avsmakningsmeny med ett egenkomponerat dryckespaket.

Restaurang Värna har öppet från onsdag till lördag under tre veckor med start onsdag 23 februari och avslutning lördag 12 mars. Här erbjuds två middagssittningar med starttid kl. 17.30 respektive kl. 20.00 alla kvällar när restaurangen håller öppet.

Gör en bokning och följ de båda restauragkoncepten i sociala medier

Restaurangerna tar emot bokningsförfrågningar via e-post. I bokningen kan man ange eventuella allergier eller specialkost.

Bokningsförfrågan Bistro Balec

Bokningsförfrågan Restaurang Värna

Vill du lära känna de båda restaurangkoncepten lite närmare, få löpande information om vad som serveras på tallrikar och i glas, samt en och annan titt bakom kulisserna? Då kan du följa Bistro Balec och Restaurang Värna på Instagram.

Bistro Balec på Instagram

Restaurang Värna på Instagram

Fakta: Restaurangdrift

Pop up-restaurangerna ingår i kursen Restaurangdrift, en kurs där studenterna får summera sina tre år på Gastronomiprogrammet.

Kursen innebär att studentera använda inlärd kunskap för att åstadkomma en njutbar och minnesvärd upplevelse för betalande gäster, samt att möta alla de utmaningar som det innebär att skapa och driva en restaurangverksamhet.