Publicerad: 2012-04-02

Umeåforskare bakom stor satsning på Tarkovskij

NYHET Christo Burman, forskare, institutionen för kultur- och medievetenskaper, Umeå universitet, har arbetat med att på svenska tillgängliggöra texter av och om den ryske filmskaparen Andrej Tarkovskij (1932-1986). Den 4 april, på regissörens 80-årsdag, utkommer den hittills mest omfattande volymen, Martyrologion: Dagböcker 1970-1986.

- Tarkovskijs dagböcker har tidigare utkommit på alla de stora världsspråken men vår svenska utgåva blir den mest textkritiska som publicerats oavsett språk, berättar Burman. Anledningen till detta är att vi haft tillgång till den senaste transkriberingen av Tarkovskijs originalmanuskript som beräknas utkomma i Ryssland senare i år. Eftersom den svenska utgåvan utkommer före den ryska nyutgåvan blir svenska läsare först i världen att ta del av Tarkovskijs texter så som de faktiskt ser ut.

Projektet sjösattes 2008 med benäget bistånd av även Kristi Burman, docent i konstvetenskap vid Umeå universitet, och har nu slutförts i nära samarbete med regissörens son Andrej Andrejevitj Tarkovskij, tidigare redaktör för såväl den ryska som den italienska dagboksutgåvan, och fil. dr. Håkan Lövgren, som verkat som översättare av dagböckerna samt flera andra Tarkovskij-texter.

- Boken riktar sig i första hand till dem som är nyfikna på Tarkovskij och det ryska kulturarvet, säger Burman, men egentligen erbjuder den något för alla som har intresse för olika tvärvetenskapliga eller disciplinära former av humaniora och samhällsvetenskap.

Den 17 april kl 15 håller Christo Burman ett öppet seminarium om boken i rum E105, Humanisthuset.
Den 29 april kl 16 gästar han Cinemateket i Stockholm för att i Bio Victor, Filmhuset, samtala om dagböckerna med Astrid Söderbergh Widding, professor i filmvetenskap vid Stockholms universitet, samt introducera en visning av Tarkovskijs självbiografiska film Spegeln.

Läs mer om bokenLäs artikel om boken på DN.se

Redaktör: Per Melander