Publicerad: 2017-03-30

Vardagsrasism mot samer uppmärksammas

NYHET Anna-Lill Drugge som är forskare vid Vaartoe - Centrum för samisk forskning, Umeå universitet intervjuas i samband med Sameradions och SVT Sápmis uppmärksammande av vardagsrasismen mot samer.

Många samer utsätts dagligen för vardagsrasism, på skolan, på arbetsplatsen och på fritiden. Sameradion och SVT Sápmi uppmärksammar nu detta genom en satsning som framförallt baseras på samers egna berättelser, under följande hashtags: #vardagsrasismmotmigsomsame #árgarasismamuvuostásápmelažžan #aarkerasismamovvööstesaemine

Anna-Lill Drugge som är forskare vid Vaartoe - Centrum för samisk forskning, Umeå universitet kommenterade berättelserna som kom fram under hashtaggen #vardagsrasismmotmigsomsame.

Lyssna på intervjun Sameradion

Redaktör: Åsa Össbo