Publicerad: 2018-03-05

Veckans alumn: Christian gör tester inför organdonationer - siktar på forskarkarriär

NYHET Christian Binder är en viktig kugge i maskineriet inför en organtransplantation. Han jobbar i Akademiska sjukhusets HLA-typningslaboratorium, där man kontrollerar att patient och organdonator matchar varandra. Till hösten fortsätter han plugga biomedicin på masternivå för att sedan kunna gå vidare till forskarutbildning.

Foto: Christian Binder

– Jag har blivit intresserad av immunologi, berättar han. Vid sidan av studierna ska jag få jobba som forskarassistent i ett projekt som handlar om t-celler i immunförsvaret och hur man kan förhindra avstötning av organ. Sköter jag mig bra är det sannolikt att jag kan få doktorera i det projektet.

Läs hela alumnintervjun

Redaktör: Ingrid Söderbergh