Publicerad: 2021-10-21

Vinnova finansierar forskning om arkitektur för innovativ resursanvändning

NYHET Arkitekthögskolans universitetslektor Cornelia Redeker och adjunkt Sara Thor har beviljats finansiering av Vinnova för forskningsprojektet Designing Cycles at 64° – Interior Urban Landscapes/case study Umeå.

Text: Erik Persson

Målet med projektet är att utforska nya möjligheter för stadsodling i ett nordligt klimat genom arkitektoniska anpassningar som växthustillbyggnader och andra smarta lösningar som är billiga i drift samt tekniskt okomplicerade.

Projektet “Designing Cycles at 64° – Interior Urban Landscapes/case study Umeå” föreslogs som ett svar på Vinnovas utlysning Klimatanpassningar I den byggda miljön 2021.

– Som ett svar på utmaningen med klimatförändringarna vill vi finna möjligheter att öka den lokala matproduktionen i urbana miljöer med ett nordligt klimat och relativt kort odlingssäsong. Vi vill också skapa produktiva partnerskap utanför vår egen diciplin som arkitekter för att på bästa sätt finna dessa lösningar, berättar Cornelia Redeker, lektor och forskare på Arkitekthögskolan vid Umeå universitet.

Finansieringen från Vinnova på 3,5 miljoner kronor möjliggör ett tvåårigt projekt för att teckna grunderna för en prototyp som i senare steg ska kunna implementeras i Umeå. Bland projektets partners finns Institutionen för skoglig genetik & växtfysiologi vid SLU, Aquatic Biology vid Århus universitet, Umeå kommun samt Vidden Bostad AB.

– Vi ser verkligen fram emot att få inleda arbetet tillsammans med vatten- och växtforskare liksom lokala partnerns och invånare,  säger Cornelia Redeker efter att hon tagit del av beskedet om finansieringen.

För mer information, kontakta gärna:

Sara Thor
Universitetsadjunkt