Hoppa direkt till innehållet
printicon

Att studera på universitetet

Det är stor skillnad mellan
att studera på ett universitet
och att studera på gymnasiet.

På universitetet läser du
ett ämne i taget. 
Du måste också planera och bestämma själv
vad du ska läsa.

Utbildningarna har olika nivåer

När du studerar på universitet

kan du gå igenom 3 olika nivåer:

  • Grundnivå
  • Avancerad nivå
  • Forskarnivå

Om du aldrig studerat på universitet tidigare
studerar du på grundnivån.
Då läser du tre år för att få en examen.
Du får då en kandidatexamen eller en yrkesexamen.

Du kan sedan läsa vidare
på avancerad nivå.
Då studerar du 1 till 2 år till.

Och vill du läsa ännu mer
kan du till slut läsa på forskarnivå.

Utbildningarna byggs upp av kurser

Utbildningen byggs upp av olika kurser
som kan vara olika långa.
De kan vara allt mellan 5 till 20 veckor långa.
Under en termin ska du studera 20 veckor.
Du kan alltså läsa som mest 4 kurser under en termin
och som minst 1 kurs under en termin.

Läs mer om kurser under rubriken Du kan välja en kurs eller ett program längre ner.

Målet är en examen

Målet med att studera på universitetet
är att få en examen.
Det finns olika typer av examen
och olika regler gäller för olika typer examen.
Hur länge man måste studera och vilka kurser man måste läsa
beror därför på vilken typ av examen man vill ha.

Anmäl dig till studier

Du måste alltid anmäla dig när du vill läsa på universitet.
Ta reda på vilket datum du behöver
lämna in din ansökan.
Läs noga igenom vad som ska stå med
i anmälan och skriv i alla uppgifter.
Skicka in din anmälan i god tid.
Många kurser och program är populära
och fler anmäler sig än som kan få en plats.
Då kontrollerar vi först vilka som har rätt att gå
den kursen eller programmet.
Finns det inte plats för alla
som har rätt att gå programmet
väljer vi de som har

  • bra betyg
  • bra högskoleprov
  • tagit poäng från ett universitet

Du kan välja en kurs eller ett program

På universitetet väljer du mellan fristående kurser eller program.

Fristående kurser väljer du själv

När du läser fristående kurser
bestämmer du själv hela din utbildning.
Du väljer varje termin
vilka kurser du vill läsa.
Vill du ta en examen
är det viktigt att du vet vilka regler
som gäller.

Program har en färdig plan

Vill du läsa ett program
är det redan bestämt vilka kurser
du ska läsa.
Läser du ett program
är du också garanterad en plats
på varje kurs.
Läser du hela programmet kan du ta en examen.

Mejla eller ring oss gärna

Vi som är studievägledare kan hjälpa dig
att ta reda på vad som passar just dig bäst.

Ring eller mejla universitetets Infocenter så hjälper vi dig.