Hoppa direkt till innehållet
printicon

Om universitetet

Du har kommit till en lättläst sida.

Umeå universitet är ett av landets största universitet.
Här studerar 30 tusen studenter
och lite fler än 4 tusen personer jobbar här.
De jobbar som exempelvis lärare och forskare.

Umeå universitet finns i olika städer

Våra utbildningar finns i tre olika städer:

  • Umeå
  • Örnsköldsvik
  • Skellefteå

I Umeå finns våra utbildningar på två ställen i staden.
Campus kallas det område i en stad där universitet ligger.
Hos oss heter de Campus Umeå och Konstnärligt campus.

Vi är bra på forskning

Umeå universitet har ungefär 2 tusen forskare
och ungefär 1 tusen doktorander.

Vi forskar inom de flesta områden.
Många människor läser om vår forskning
och använder vår forskning
i sina egna arbeten.

 

Du kan läsa lättläst om

Om universitetet
Om universitetet

Här kan du läsa om Umeå universitet.

Att studera på universitetet
Att studera på universitetet

Här kan du läsa om hur det är att studera på universitetet.

Våra utbildningar
Våra utbildningar

Här finns information om våra utbildningar.

Studera med funktionsnedsättning
Studera med funktionsnedsättning

Här finns information om att studera med funktionsnedsättning.