Årshögtid

Bild: Inhousebyrån

Årshögtiden är en av universitetets två akademiska högtider. Vid Årshögtidens ceremoni i oktober firas universitetets hedersdoktorer och nya professorer installeras. Förtjänstmedaljer delas ut och när en ny rektor ska installeras sker det vid ceremonin. Vetenskapliga och pedagogiska priser delas ut i samband med högtiden. Välkommen till högtidsföreläsningarna och till högtidsceremonin då våra "festföremål" hyllas.

Årshögtiden 2024 sker den 19 oktober.

Preliminärt program för Årshögtiden 2024

Fredag 18 oktober

Dagen innan ceremonin invigs Universitetsbibliotekets utställning om årets hedersdoktorer, nya professorer och pristagare. Invigningen sker i Universitetsbibliotekets Studiesal kl. 11. Invigningen är öppen för allmänheten.

Lördagen 19 oktober

Under förmiddagen, mellan 9-12, håller hedersdoktorer, nya professorer och vetenskapliga pristagare var sin kort föreläsning. Prisutdelning sker efter varje pristagares föreläsning. Varje föreläsning är cirka 20 minuter lång och föreläsningarna är öppna för allmänheten.

Ceremonin äger rum i Aula Nordica kl. 17. Vid ceremonin promoveras hedersdoktorerna och professorerna installeras. Ceremonin är öppen för allmänheten.

I högtidsskriften hittar du korta texter om alla hedersdoktorer, nya professorer och pristagare vid Årshögtiden 2023.

Högtidsskrift 2023

Senast uppdaterad: 2024-03-13