I min forskning intresserar jag mig för flerspråkighet och undervisning ur ett kritiskt, rumsligt perspektiv. Mitt avhandlingsprojekt handlar om en grupp ungdomar som försöker ta plats som legitima talare av svenska i ett litet inlandssamhälle i norra Sverige. I det mediala och politiska samtalet framställs det svenska språket idag ofta som en form av "nyckel" till framgång i skola och yrkesliv för nyanlända, men med utgångspunkt i ungdomarnas egna erfarenheter kan jag visa hur svenska snarare är del av rum som de sällan har möjlighet att ta i anspråk. Genom att på så sätt rikta uppmärksamheten mot de "vita lyssnande subjekt" som konstant bedömer deltagarna som otillräckliga språkanvändare, vill jag utmana dominerande föreställningar om språklig kompetens som en huvudsakligen individuell förmåga, avhängig inlärarens motivation. På så sätt önskar jag också bidra till utvecklingen av en undervisning i svenska som andraspråk som har flerspråkighet och social rättvisa i fokus, snarare än kunskaper i ett idealiserat "målspråk".
Jag undervisar om flerspråkighet i samhället, interkulturalitet och diskriminerande strukturer inom grundutbildningen i svenska som andraspråk. I kursen Nordskandinaviens språkliga landskap undervisar jag också om språk och plats i en norrländsk kontext.