Hoppa direkt till innehållet
printicon
Personalbild Carina Hermansson

Carina Hermansson

Anknytning

Universitetslektor vid Institutionen för språkstudier

E-post

carina.hermansson@umu.se

Telefon

090-786 71 27

Plats

A, Humanisthuset, korridor HF2 Umeå universitet, 901 87 Umeå

  • Presentation

    Forskning

    Med sin bakgrund inom språkdidaktik är Carina Hermansson speciellt intresserad av tidig skriv- och läsundervisning samt yngre barns skrivande och läsande i det digitala klassrummet. Carina disputerade 2013 med avhandlingen Nomadic Writing: Exploring Processes of Writing in Early Childhood Education där hon undersökte hur 6-7-åringar gör när de skriver. Carina myntade begreppet nomadiskt skrivande som ett sätt att beskriva och förstå hur barn skapar text och hur barnet som skribent utvecklas. Med begreppet nomadiskt skrivande argumenterar hon för värdet av att ett specifikt fokus på både den skrivna produkten och den medföljande skrivaktiviteten bibehålles, samtidigt som det föränderliga och rörliga i skrivprocesserna uppmärksammas.

    Under åren 2014-2016 hade Carina en post-doktortjänst vid Umeå universitet som fokuserade hur barn upptäcker och utvecklar läsandet i det nya medielandskapet, närmare bestämt hur barn skapar mening när de läser e-böcker.

    I det tvärvetenskapliga projektet Genrepedagogiska modeller och elevers läs- och skrivutveckling samarbetar Carina med forskar från litteraturvetenskap och psykologi. Här undersöks hur arbete utifrån olika genrepedagogiska modeller kan påverka elevers läs- och skrivförmåga. I forskningsprojektet, Språkpolicy: Att skapa språkstimulerande gränsöverskridande arenor på en flerspråkig skola, bedriver Carina tillsammans med kollegor från Umeå universitet skolutveckling kring språkutvecklande arbetssätt i flerspråkiga miljöer. Särskilt fokus ägnas åt de förändringsprocesser detta språkpolicyarbete implicerar.

    Undervisning

    Carina Hermansson har bred och omfattande erfarenhet av att undervisa på olika kurser och nivåer - såväl i grundskolans mellanår som kurser på grundläggande och avancerad nivå inom högskolan. För närvarande medverkar hon på kurser inom grundlärarprogrammen med inriktning mot arbete i fritidshem, förskola, grundskolelärare F-3 och 4-6. Dessutom undervisar Carina i speciallärarprogrammet och handleder doktorander.

    Fäll ihop
  • Senaste publikationer

    2019
    The Journal of educational research (Washington, D.C.), Routledge 2019, Vol. 112, (4) : 483-494
    Hermansson, Carina; Jonsson, Bert; Levlin, Maria; et al.
    2017
    Language and Education, Routledge 2017, Vol. 31, (5) : 395-399
    Wedin, Åsa; Hermansson, Carina; Holm, Lars
    2017
    Nordic Journal of Literacy Research, Vol. 3, (1) : 12-25
    Hermansson, Carina
    2017
    Posthumanistisk pedagogik: teori, undervisning och forskningspraktik, Malmö: Gleerups Utbildning AB 2017 : 83-99
    Hermansson, Carina; Saar, Tomas
    2017
    Digital humaniora: humaniora i en digital tid, Göteborg: Daidalos 2017 : 207-224
    Lindé, Anna; Hermansson, Carina
    2017
    Journal of Early Childhood Literacy, SAGE PUBLICATIONS LTD 2017, Vol. 17, (3) : 426-443
    Hermansson, Carina; Saar, Tomas
    2017
    Language and Education, Routledge 2017, Vol. 31, (5) : 463-478
    Hermansson, Carina
    2014
    Medie- och informationskunnighet i Norden: en nyckel till demokrati och yttrandefrihet, Göteborg: Nordicom 2014 : 117-129
    Adelmann, Kenneth; Bergman, Lotta; Dahlbeck, Per; et al.
    2013
    Barndom, lärande, ämnesdidaktik, Lund: Studentlitteratur AB 2013 : 119-128
    Hermansson, Carina; Jennfors, Elsabeth
  • Forskningsprojekt

    1 januari 2019 till 31 december 2021