Hoppa direkt till innehållet
umu.se
För studenter
Bibliotek
För medarbetare
Logga in
Student
Se ditt schema och dina kurser
Redigera
Redigera innehåll på umu.se
English site
Sök
Meny
X stäng menyn
Meny
Sök
Sök inom:
Sök inom:
Allt
Utbildning
Forskning
Personal
Studentwebb
Nyheter
Medarbetarwebb
Andra söktjänster
Hitta kurser och program
Sök kursplan
Sök välkomstbrev
Bibliotekets söktjänst
Huvudmenyn dold.
Logga in
Student
Se ditt schema och dina kurser
Redigera
Redigera innehåll på umu.se
English
Carina Hermansson
Kontakt
E-post
carina.hermansson@umu.se
Telefon
090-786 71 27
Verksam vid
Anknytning
Anknuten som övrig/annan befattning till
Institutionen för språkstudier
Enhet: Språkdidaktik och pedagogiskt arbete
Plats
A, Humanisthuset, korridor HF2
Umeå universitet, 901 87 Umeå
Publikationer
Publikationer
Forskning
Forskning
Omnämnanden
Omnämnanden
2022
Skrivande för delaktighet och demokrati
Skrivdidaktik i grundskolan
, Lund: Studentlitteratur AB 2022 : 43-67
Lindgren, Eva; Hermansson, Carina; Boström, Per; et al.
2022
Skrivdidaktik i grundskolan
Lund: Studentlitteratur AB 2022
2021
Factors facilitating and obstructing a school development project
Education Inquiry
Damber, Ulla; Hermansson, Carina; Andersson, Birgit; et al.
2021
Teaching for a monolingual school?: (In)visibilityof multilingual perspectives in Swedish teachereducation
Education Inquiry
Hermansson, Carina; Norlund Shaswar, Annika; Rosén, Jenny; et al.
2021
Skrivande, bildning och demokrati: att kunna, vilja och våga
Bildning
, Natur och kultur 2021 : 101-115
Lindgren, Eva; Hermansson, Carina; Boström, Per; et al.
2020
Skriv! och delta i demokratin
Skrivundervisningens grunder
, Gleerups Utbildning AB 2020 : 317-329
Hermansson, Carina; Lindgren, Eva
2020
En klassrumsintervention om deltagande skrivande
SMDI 14: Didaktiska perspektiv på språk och litteratur i en globaliserad avärld. Den fjortonde nationella konferensen i Svenska med didaktisk inriktning: Abstracts
Hermansson, Carina; Sturk, Erika
2019
The (non)effect of Joint Construction in a genre-based approach to teaching writing
The Journal of educational research (Washington, D.C.)
, Routledge 2019, Vol. 112, (4) : 483-494
Hermansson, Carina; Jonsson, Bert; Levlin, Maria; et al.
2019
Developing young writers in ELT
Cambridge Papers in ELT
Hermansson, Carina; Lindgren, Eva
2017
Disembodied voice and embodied affect: e-reading in early childhood education
Nordic Journal of Literacy Research
, Vol. 3, (1) : 12-25
Hermansson, Carina
2017
Processes of becoming-writer: thinking with a situated, relational and nomadic analysis to literacy research
Language and Education
, Routledge 2017, Vol. 31, (5) : 463-478
Hermansson, Carina
2017
The Interplay of Textual and Interactional Resources in Collective Literacy Practices in Nordic Classrooms: Editorial Introduction
Nordic Journal of Literacy Research
, Cappelen Damm Akademisk 2017, Vol. 3, (1) : 1-5
Hermansson, Carina; Hultin, Eva; Tanner, Carina
2017
Nomadic writing in early childhood education
Journal of Early Childhood Literacy
, SAGE PUBLICATIONS LTD 2017, Vol. 17, (3) : 426-443
Hermansson, Carina; Saar, Tomas
2017
Elevers samhandlingar med text, materialitet och kropp i skrivundervisningen
Posthumanistisk pedagogik: teori, undervisning och forskningspraktik
, Malmö: Gleerups Utbildning AB 2017 : 83-99
Hermansson, Carina; Saar, Tomas
2017
Litteraturläsningens empatifrämjande effekt i det digitala klassrummet
Digital humaniora: humaniora i en digital tid
, Göteborg: Daidalos 2017 : 207-224
Lindé, Anna; Hermansson, Carina
2017
Analyzing literacy education: the Scandinavian scene
Language and Education
, Routledge 2017, Vol. 31, (5) : 395-399
Wedin, Åsa; Hermansson, Carina; Holm, Lars
2014
Språkutveckling, medier och demokrati
Medie- och informationskunnighet i Norden: en nyckel till demokrati och yttrandefrihet
, Göteborg: Nordicom 2014 : 117-129
Adelmann, Kenneth; Bergman, Lotta; Dahlbeck, Per; et al.
2014
Rethinking 'Method' in Early Childhood Writing Education
Educare - Vetenskapliga skrifter
, Malmö: 2014, Vol. 2 : 121-145
Hermansson, Carina; Saar, Tomas; Olin-Scheller, Christina
2013
Hur bokstaven V kan springa, och blir en skog
Barndom, lärande, ämnesdidaktik
, Lund: Studentlitteratur AB 2013 : 119-128
Hermansson, Carina; Jennfors, Elsabeth
Visa publikationer i DiVA
Forskargrupper
Gruppmedlem
LITUM
Forskningsprojekt
1 januari 2020 till 31 december 2022
Rita för att lära och lära sig att rita i lågstadiets NO-undervisning
1 januari 2019 till 31 december 2021
Skrivande som näring för demokratin
Publicerad: 07 sep, 2020
Inte bara rättstavning, det handlar om att delta i samhället
Publicerad: 27 jun, 2018
Språket – nyckeln till inflytande
+ Visa mer
- Visa mindre