Jag arbetar som pedagogiskutvecklare vid Universitetspedagogik och lärandestöd (UPL), Umeå universitet.
Jag heter Claire Englund och arbetar som pedagogisk utvecklare på Universitetspedagogik och lärandestöd (UPL), Umeå universitet. Min roll innefattar att undervisa inom högskolepedagogiska kurser samt tillhandahålla stöd och råd för universitetets lärare och ledning, särskilt när det gäller utveckling och genomförande av e-lärande och distansutbildning. Jag är också ansvarig för PUNKTUM (Pedagogisk utveckling för nyfikenhet och kreativitet vid Umeå universitet), där Umeå universitet utlyser årligen medel för utveckling av pedagogik. Jag samordnar ansöknings- och utvärderingsprocessen tillsammans med representanter från universitetets fyra fakulteter.
Mars 2018 försvarade jag min avhandling, "Teaching in a world of complexity: exploring academic change and development in higher education". Det övergripande målet med min forskning är att utforska de faktorer som påverkar akademisk förändring och utveckling i en undervisningsmiljö stödd av digitala teknologier. Särskilt fokus ligger på bidragande faktorer som kan vara relevanta vid utformningen av akademisk utveckling för att stödja lärare och organisationen i utvecklingen av undervisning och lärande i högre utbildning.
Genomförandet och användningen av pedagogisk digital teknologi undersöks i ett Cultural-Historical Activity Theory (CHAT) perspektiv och relationer mellan teknikanvändning och pedagogiska tillvägagångssätt undersöks. För att utforska de faktorer som påverkar akademisk förändring och utveckling genomfördes en 12-årig longitudinell studie av lärare på ett online farmaciprogram vid Umeå universitet. Förändringar i lärarnas uppfattning om och tillvägagångssätt för undervisning och lärande med stöd av digitala teknologier spåras över tiden. Konsekvenserna av kontextuella faktorer på konceptuell förändring undersöktes genom att utforska inverkan av lokala undervisningsmiljöer och institutionella strategier om undervisning. Slutligen testades användningen av en interventionistisk metod, Change Laboratory, för att inleda samarbetsutvecklingsprocesser på meso-nivå för undervisningsteamet på farmaciprogrammet.